leifsjoqvist

2016-03-03
00:40:00

Läst om och nu läst
Förortshat av Johanna Langhorst köpte jag på bokrean.
Jag har lyssnat på Langhorst tidigare när hon gjort repor-
tage på P1 och gillat hennes perspektiv.
Det handlar om förorten i allmänhet och Tensta i synner-
het. Langhorst visar hur man sedan staden blev till haft
ett behov att stigmatisera de fattigaste. Strindberg och Fogel-
ström har skildrat hur överklasskärringar förfasat sig över
de smutsiga och obildade i arbetarkvarteren. Idag gäller
det för alla som bor utanför förorten att kraftigt ta avstånd
och skapa rädsla för förorten.
Langhorst tes är att det handlar om klass och inte ett skit
om etnicitet.
Så sant.
Jag är uppväxt i Olskroken som då på 60-talet var stadens
slum. Underhållet där var obefintligt och Rosen och Göta
lejon skapade en bild av att det var bättre att riva skiten. En
arkitektonisk skatt gick i graven för att byggherrar skulle göra
profit. Se på Olskroken idag. En samlingsplats för gul skit.
Detta revs. Bakom den gröna boden låg biografen Göta Lejon som togs ur bruk innan min tid.....
 
I Backa som jag bott i sedan 1985 har jag bott på båda sidorna
av vad som är "bra" och vad som är "dåligt". Jag trivs utmärkt i
det senare.
Under några år bodde jag på Kommendörsgatan och där med
utedass kom jag det närmaste slum jag varit i boende, men jag
trivdes där med.
Det mesta är påhitt om förortens farlighet. När det gäller våld vis-
ar all statistisk att de större städernas centrum är där våldet är
överrepresenterat.
Langhorst flyttade Tensta för att hennes son blev misshandlad
och rånad och därefter närmast traumatiserad. Hon ville inte
själv men vad gör man inte för sitt barn.
Några ut den intersektionella rörelsen har kritiserat boken just
för detta. För att hon kunde välja. Det andra hon fått kritik för
är att hon pekar ut de 30 ligisterna. Inget kunde vara dummare.
Jag som bor i Backa vet vad några få unga pojkar/män kan
ställa till med och hur handfallna kommunen är för dessa miss-
anpassade unga och hur mycket elände de kan ställa till med. I
synnerhet för de boende i området.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: