leifsjoqvist

2016-03-29
12:38:35

Liket i lådan
Året innan Ebbe Carlsson dog i AIDS gav han ut
thrillern Liket i lådan. Den sålde slut snabbt och
mig veterligen trycktes ingen andra upplaga.
Igår när jag satt med min mor på sjukhuset i en
upplevd evighetsväntan hittade jag den i väntrum-
mets boklåda.
Det är en sällsynt usel bok. jag läste den på några timmar
i väntrummet och hade den inte skrivits av en då känd per-
son hade den aldrig blivit utgiven.
Det märkliga med den är att många fann beröringspunkter
med Bo Baldersson, landets mest kända okända författare.
Men Carlsson var dödsmärkt när han skrev boken och för en
person som han, som varit med fingrarna i varje politisk sylt-
burk, måste det varit lockande att i det sista släppa uppgifter
som rörde om i grytan.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: