2016-05-31
12:59:21
Bilden av förorten
När ideologin sätts ur spel träder populismen in i stället.
Man kan tydligt se det i diskussionen om förorten. Allmänt
diskuteras inte det som sker i ett antal delar av Sverige
som ett samhällsproblem utan som ett förortsproblem.
När man då inte kan föra debatten på ett strukturellt hög-
re plan sjunker det ner till nivån under.
Då söker man lösningar som är enkla. Varför göra det svår-
are än vad det är?
Då tittar man på vilka som bor på just det specifika ställena.
Då ser man att de är överrepresenterade av andra etnicitet-
er än den svenska.
Då blir det problemet.
Jag som är uppvuxen i Olskroken som då på 60-talet började
förslummas, vilket var en medveten plan från Rosen och Göta
lejon för att senare få riva hela skiten, sågs det i huvudsak som
ett klassproblem. Det fanns de som menade att det var finnarnas,
degosarna(juggar, italienare, turkar, greker) och självklart romerna
(då visste ingen vad romer var utan man sa allmänt zigenare) fel.
Skillnaden på då och nu var att sossarna var ett statsbärande
parti med en klar ideologisk linje vilken innebar att man såg klass-
perspektiv i den politik man förde och de analyser man gjorde,
Idag trummar man på i populism. Det pratas om mer polis, hårdare
straff och även undantagstillstånd och utegångsförbud. Gammal
politisk skåpmat som brukar praktiseras av diktaturer.
Man vägrar att se att fattigdom kopplat till arbetslöshet är grund-
problemet. Man ser inte att barn som närmast hela sin uppväxt
lever sitt liv i det lilla område där de bor för de har inte vare sig
pengar eller kontakter utanför att ta sig någon annanstans.
Man vägrar att se att desintegrerade skolor med en för stor samling
barn utan språk och stöttning hemifrån skapar de tonåringar som
senare bränner bilar.
Man vägrar att se att trångboddhet men en närmast omöjlig framtid
att skaffa egen bostad är ett problem.
Det sorgliga är att inget kommer att hända förrän folk i dessa utsatta
områden själva organiserar sig för förändring. Ingen gång i historien
har överheten hjälpt underklassen till dess egen befrielse.
Det är kontraproduktivt att försvara det som sker i förorten med att
man inte själv har något ansvar.
Med organisering kommer disciplin. Kolla hur facket i sin begynnelse
också hade moraliska koder för sina medlemmar. Man skulle var en
prydnad för sin organisation och man skulle inte supa.
Kommentera inlägget här: