leifsjoqvist

2016-11-25
13:16:50

Allt var inte vänster på 70-talet
Jag växte upp i Redbergslid och rörde mig i området Olskroken.
Lunden, Gårda ,Bagargården och där Gubberoparken var den
stora samlingsplatsen där vi spelade fotboll på sommaren och
på spolat gräs hockey på vintern. I Redbergsparken åkte vi ski-
dor och lekte.
Det var i slutet på den stora eran av folkhemmet.
Vad jag minns var Vietnamkriget den stora grejen. Nästan alla
på Ånässkolan gick omkring med märket Stoppa vänsterextrem-
ismen och hade militärjackor som var mer positiva till USA och
där vi skrev rockgrupper på samma jackor.
Någon vänster kan jag inte komma ihåg.
Däremot hade jag klasskamrater som stod nära NRP och jag träff
ade Hans Burgemeister, vilken såg ut som en parodi på en SS-officer,
vilken tyckte att jag såg ut som en "Schön arisk pojk".
Där fanns bröder till mina kompisar som var med i knuttegänget
Lucifers bunch och dessa hatade knarkmusik som Uriah Heep eller
Led zeppelin och tillät bara amerikansk 50-talsrock.
En sekvens från tiden var när Jens hånade vår svenskalärare Olof
för att denne uttalade ett ord fel. Olof skrev då entrecote på tavlan
och bad Jens uttala det. Jens blev pressad och svarade med att lyfta
sin stol för att slå den i huvudet på Olof. Det blev lite samtal kring
händelsen men inte mycket mer. Hemma hos Katarina förklarade
hennes mamma att Olof var kommunist och en riktig skitstövel. Det
senare kanske stämde men Olof var organiserad moderat.
Det fanns i min närhet en ilska över staten och skatter. Man gillade
inte zigenare, tattare, finnar, degosar(italienare, greker och jugoslaver)
och man tyckte svart arbete var en rolig grej.
Längst ner i min uppgång fanns den enda kommunist jag kan minnas
att jag träffade i min ungdom och han hette Carl-Uno. Han hade en
grym MC, Indiana, som vi beundrade dagligen, men vi pratade inte
med honom.
Det var en liten högerextrem bubbla jag växte upp i blandad med en
arbetarklass som hade nått vägs ände med socialdemokratin.
Allt är inte vitt och allt är inte svart.
Det finns bubblor lite varstans och problemet är när de som idag
spricker samtidigt.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: