leifsjoqvist

2016-11-01
14:45:28

Nya dödsskjutningar
I Tynnered mörda en pojke och en ung man.
Man kan fundera på vad man kan göra för att
få ett slut på allt detta mördande.
Politiker och media har några åtgärder som de
återkommer till.
I huvudsak är det mer polis och moralundervisning.
Alltså fler poliser skall jaga dessa mördare. När man
tittar över tid vad detta har hjälpt kan man se att man
kan släcka en del av branden men att den flammar
upp igen när polisen försvinner. Man släcker inte den
stora branden utan kan bara styra den under ett tag.
Glöden lever vidare.
Det kan jag förstå.
Men när man föreslår att man skall prata med moral via
värdegrunder i skolan och då i synnerhet i förorterna då
ringer det gamla klassamhällets lösningar klockor. Förr
förklarade man underklassens usla leverne med att de
hade dålig moral, okunnighet, brist på Gudstro och oför-
måga att respektera överhetens goda styre av samhället.
När jag jämför med min egen uppväxt på 60- och 70-tal
kan jag se skillnader:
-Då slogs vi också. Vi hade gäng. Men vi hade inga hand-
 eldvapen. Luftgevär var det grövsta vapen jag såg någon
 ha under min uppväxt.
-De flesta hade jobb
-Det byggdes bostäder
-Skolan hade kontroll över sina elever och förhållandet mellan
 skola och föräldrar var tätare. Skolan var också en och vi hade
 inte styggelsen friskolor.
-Folkrörelserna hade en betydelse och folk var engagerade
 i högre utsträckning än idag.
-Den fiktion som erbjöds var en liten del av de ungas liv.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: