leifsjoqvist

2016-10-17
09:51:13

Skönt är att skita i meterdjup snö
När jag läste Jussi Adler-Olsens Marcoeffekten kände jag olust.
Jag tänkte att Olsen fabulerade lite väl vilt och att han underblås-
te antiziganistiska strömningar. Boken handlar om en pojke som
försöker att fly ett romsk gäng vilka utnyttjar andra för att tigga.
Gänget letar upp unga och handikappade och låter dessa tigga
runt om i Europa. pengarna som tiggs in går oavkortat till gänget.
Image result for marcoeffekten
Så ser jag Uppdrag Granskning 6/10. Det handlar om ett romsk
gäng som utnyttjar fattiga bulgarer för att tigga i Sverige. Flera
har handikapp och det utnyttjas hänsynslöst. Varje krona de
tigger in går oavkortat till bossarna, vilka är en romsk släkt.
Tyvärr är det väl så att istället för att få en debatt om hur vidrigt
det är med människohandel kommer det mesta att handla om
romer i sig.
Istället för att få en debatt om hur vi skall hjälpa och ta om de ut-
satta kommer det meta att handla om hur vi skall utvisa både för-
övare och offer.
Sverige är inget bra land 2016.
Image result for tiggeri
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: