leifsjoqvist

2016-09-07
14:54:27

när fiktionen drabbar verkligheten
Den som läser många kriminalromaner och för den delen
ser film och TV-serier får ganska snart en bild som står myck-
et långt från verkligheten.
Det gäller i synnerhet seriemord. Det har skrivits hundratals
böcker om seriemördare. Man kan ju då få en uppfattning om
att just seriemord är vanligt förekommande.
I verkligheten har vi egentligen bara haft en seriemördare och
det är Malmös Peter Mangs.
Om man då sätter verkligheten mot fiktionen blir det ännu värre.
Mangs hade ju politiska motiv för sina mord och mordförsök.
Seriemördare i böcker handlar oftast om människor med psykis-
ka vanföreställningar eller sjukdomar.
Hur ofta läser man om en seriemördare med nazistisk agenda som
är ute efter att skapa kaos, som är ute efter att invandrare skall slåss
internt och att polisen skall angripa just dem?
Jag tänker på det när jag läser Hjort/Rosenfeldts fem böcker om riks-
mord i allmänhet och Sebastian Bergman i synnerhet.
Image result for hjorth rosenfeldt böcker
I Lärljungen har vi en seriemördare som är copycat till en annan
seriemördare.
I De underkända har vi en seriemördare som mördar korkade männ-
iskor för att uppmärksamma den stora offentliga dumheten.
I den stora rädslans tid har fiktionen förvrängt våra sinnen. Vi ser
inte verkligheten. Vi vill inte se sanningen vilken säger att brotten
minskar och att vi egentligen är tryggare än någonsin.
Vad gäller Hjort/Rosenfeld så skriver de bra och vill man ha några timmars
god underhållning är böckerna läsvärd. För den som söker serier att läsa
för att följa några människor in i en djupare läsning är det mycket bra.
Problemet jag har är när jag läser Sebastian Bergman så ser jag Rolf
Lassgård framför mig (han har rollen i TV-serierna). är han typen för en
sexmissbrukare?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: