leifsjoqvist

2016-09-06
11:26:43

Tämligen meningslösa tankar
Häromdagen läste jag om att Pernilla Augusts film
baserad på Hjalmar Söderbergs bok Den allvarsam-
ma leken skall ha premiär.
Det irriterade mig då jag tänkte att det var bara några
decennier sedan den gjordes en film med samma bok
om grund.
Image result for den allvarsamma leken
Det är ju ett otyg det här med att man gör om filmer. Re-
makes måste vara vår tids stora markering på idelöshet.
Så idag kom jag på att min irritation i detta fallet var onö-
dig. Det har inte gjorts någon film på Den allvarsamma lek-
en. Filmen jag tänkte på var Måndagar med Fanny som kom
på 70-talet och som var en filmatisering av Per-Gunnar Evan-
ders roman men samma namn.
Temat är lite lika så jag antar det var därför min ihopblandning.
Måndagar med Fanny regisserades av Lars-Lennart Forsberg
och med en grym rolllista: Tommy Johnson som den försupne
vaktmästaren som inte kan hålla i byxorna i huvudrollen och
med Allan Edwall och Ernst Gunther i bärande roller.
Filmen fick dålig kritik när den kom.
Image result for per gunnar evander må¨nadagr med fanny
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: