leifsjoqvist

2017-04-17
00:06:35

Maigret
Georges Simenon skrev 80 böcker om kommissarie Maigret.
Jag läste många av dem under 80-talet och det var mest
för att Myrdal tyckt att Simenon var värd att läsa.
Som så många andra gånger var det ett bra råd och jag
gillade verkligen att läsa om Julius Maigret.
För den som kollar CSI eller läser krim som fokuserar på
tekniska lösningar eller mord sida upp sida ner är inte Sim-
enons Maigret något att rekommendera. Inte heller kommer
den som gillar pusseldeckare att finna så mycket i böckerna.
I Maigrets värld handlar det om tankar, dialog och inte minst
intuition.
Bildresultat för jean gabin
Ikväll visades en nyinspelning av Kommissarie Maigret med
Rowan Atkinson i rollen. Avsnittet hette Maigret sets a trap .
För mig är Jean Gabin  Maigret. Om jag tänker eller läser om
Maigret så är det bilden av Gabin som kommer. 1958 kommer
den första av de tre filmer där Gabin spelade Maigret. Den het-
te Maigret sets a trap.
Kvällens film var välgjord men ändå gjorde den inte Maigret
rättvisa. Bara det att Maigret var 1.80 lång och vägde 110kg.
Under många år har jag läst att mången Simenonfantast skriv-
it att Simenons böcker och då i synnerhet Maigretböckerna för-
svunnit ut i den stora tystnaden.
Men Atlantis ger nu ut hans böcker på nytt.
En kulturgärning  att glädjas åt.
Bildresultat för georges simenon nya böcker
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: