2017-08-05
22:34:20
Jag hatar reklam
Nu under Friidrotts-VM ställs frågan om reklam fullt ut.
Det stora under detta VM är herrarnas 10000m. Alla
andra grenar innebär bara att göra som på träning och
tävla mot sig själv men 10000m innehåller ett taktikmom-
nent som gör det extra spännande.
Det innebär att man inte bara kan bryta loppet för fem min-
uters reklam. Än så länge bryter man inte en fotbollsmatch
under speltid och det borde vara en självklarhet även här.
Men nej TV 4 visade sin okänslighet och visar reklam under
loppet vilket borde göra att Friidrottsförbundet avsäger sig all
vidare kontakt med kanalen. Pengar kan ju inte vara så viktigt
att man urholkar sin egen idrott.
På 10000m damer blir det sedan ännu värre. Det får man knappt
se. Inte bara är det reklam flera gånger och man missar i princip
att tala om att Sara Lahti bryter och sedan får man se de två sista
varven.
Reklamen som jag tvingas se handlar nästan alltid om att vi skall
spela och tippa mer på olika spelbolag. De lockar med enorma vin-
ster som om vi vinner skall användas till totalt meningslös konsum-
tion. Vissa summor är så stora att man med lätthet skulle kunna ta
bort den absoluta fattigdomen i exempelvis Jemen som står inför en
stor svältkatastrof.
Reklamen vänder sig till folk som är helt dumma i huvudet och tyvärr
verkar ju det vara ganska många om man ser till hur mycket människor
slänger ut sina pengar för den stora drömmen om total meningslös per-
sonlíg konsumtion.
Kommentera inlägget här: