leifsjoqvist

2017-12-31
02:20:00

Mild civilisationskritik
Bildresultat för torgeby markus
För några år sedan såg jag en dokumentär om en ung man
som under några månader levde i en självbyggd kåta ut i sko-
gen någonstans i Jämtland. jag kände direkt att det skulle jag
också kunna göra. Bara låta dagarna gå utan tider att passa
och att leva enkelt känns som ett bra sätt att vara på jorden.
För många år sedan satt jag en kväll och pratade med en ung
kvinna som jag var attraherad av men i samma stund som hon
berättade att en nära vän till en hemma ahde fått sitt hem ned-
brunnet och hur fruktansvärt det var med alla saker som brunnit 
upp försvann attraktionen. Hon var ju närmast fetischist. Det var
saker som bestämde hennes liv och graden av mening med samma
liv.
Saker bryr sig alltså Torgeby inte om. Behöver han något arbetar han
den tid som behövs för att få ihop pengar.
I boken får vi följa hans liv på Öckerö där han inte får ihop tillvaron då
han har svårt att interagera på andras villkor( eller hade). Sedan tar
han sin tillflykt till ensamheten i Jämtland och att vara ett med den
stora skogen. Om man jämför med filmen Into the wild har ju Torgeby
ett större säkerhetsbälte då han kan ta sig till enbutik som ligger någon
mil bort och har några vänner han kan besöka.
Relaterad bild
I den andra hälften skildrar han ett halvår bland löpare i Etiopien där han
försöker förverkliga en dröm om att bli en riktigt bra löpare.
I boken skriver han inget om böcker. När jag såg filmen och tänkte mig
in att leva som han fanns böcker med som en central tanke. Jag tänkte
att vandra i skogar oavsett årstid och sedan krypa in i sin kåta och där
läsa och en skriva en rad eller två. Men vad jag förstår hade han det inte
så. han bara var. Det hade jag inte kunnat se som tillfredställande.
Jag kan ha mina funderingar över hans tankar om tillvaron och en del kan
jag tycka vara idealistiska i överkant, men å andra sidan men alla andra man
läser om som lever i en beskyddad imaginär eskapism så föredrar jag Torge-
bys sätt att leva.
Det är lite som en modern vision av Thoreaus Walden.
Bildresultat för walden
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: