leifsjoqvist

2017-02-20
09:49:03

Jag hade rätt
En omfattande forskarrapport om skolans antimobbnings-
program visar att dessa program oftast är kontraproduktiva.
Det handlar om tramset kring emotionell intelligens som är
fluffiga tankar om att det är bra att vara snäll till diverse vär-
degrundstankar och praktik som oftast upplevs som fjantiga
(vilket de också är). I princip alla värdegrundsdokument som
jag sett är tautologier. Du skall vara snäll och inte dum.
Min erfarenhet av mobbing är att om man skall få ett effektivt
stopp på det måste vuxna in och markera. Det skall inte vara
några förhandlingar när en grupp förtrycker en eller två.  Det
skall bara markeras att detta tar slut nu med en gång och vi
kommer att kolla att så bli fallet. I skolan kan man välja kamrat-
stödjare. Ofta är dessa elever de som är ledare i klass och skola
och inte sällan också de som finns med i mobbningen.
För egen del har jag på ett föräldramöte med min egen som haft
en hätsk debatt om emotionell intelligens som när jag hårt kriti-
serade detta som avancerat flum fick några mammor på mig
som var emotionella med knappast empatiska.
I skolan och fotbollen har jag med gammaltestamentliga metoder
fått stopp på mobbing och då har det inte handlat om förhandlingar
utan löfte om repression om mobbningen fortsätter.
Det behövs starka vuxna ledare för att få stopp på skiten inte massa
trams om värdegrunder hit och dit. men tyvärr har värdegrunder bliv-
it ett geschäft där vissa människor har skaffat sig ett levebröd att
producera  intetsägande texter till allsköns verksamheter.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: