leifsjoqvist

2017-02-22
03:08:03

Marx om England
När man som jag fascineras över serier som Downton Abbey
och då i synnerhet över alla dessa ritualer som styrde denna
överklass så blir det intressant att få reda på att Karl Marx mot
slutet av sitt liv förvånades över denna överklass inflytande på
engelska ekonomin.
Det jag hela tiden förundras över är hur många som skulle sköta
saker som idag tas för givet att vi idag skall klara av själva. Detta
att ha en personal som sätter på och tar av kläder för varje boen-
de i familjen. det påminner ju om hur man skapade arbeten i gam-
la Östeuropa. När jag besökte ett badhus då det begav sig var det
fem personer inblandade bara i att jag skulle ta mig in, få ett skåp,
en som låste skåpet och en som visade mig ut till badet. En massa
onödiga arbeten som jag idag klarar mig utan när jag besöker Val-
hallabadet.
Men i slutet av förra seklet och en bit in på 1900-talet fanns ju mass-
or av dessa totalt improduktiva yrken i England. Detta fanns Marx
märkligt och var något som han upptäckte mot slutet av sitt liv.
Tyvärr hann han inte med någon analys eller skrift om denna improd-
uktiva del av det kapitalistiska systemet, eller om man skall säga en
feodal kvarleva som levde sig kvar i  det nya systemet.
Image result for downton abbey
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: