leifsjoqvist

2017-02-14
17:02:06

Verkliga fakta
Jag lyssnar på RLM-podden där gänget runt Avpixlat en
gång i veckan funderar över sakernas tillstånd. I senaste
avsnittet förklarar programledaren att Dan Eliasson är en
Gestapo. Jag antar att de menar att detta är verkliga fak-
ta.
I min värld har två vad RLM skulle kalla "skäggbarn" nu
anmält sig till polisen i Danmark och vad som händer med
dem nu återstår att se. De har i vilket fall beslutat sig för
att vara kvar i livet. Hur man kan demonisera dessa två
pojkar är för mig obegripligt. Det är också ett tecken på
att vi inte sett slutet på obehagligheterna än.
Idag förklaras allt med invandring. Borta är allt vad klass
heter. Även vänstern luras in i samma kontext och hamn-
ar hela tiden i ett kommenarsfält till den etablerade rasis-
men. Om SD säger fy till eritreanska våldtäktsmän svarar
vänster med att man är emot rasismen, när man skulle ta
avstånd från allt vad våldtäkt heter. Man kan ta avstånd
från våldtäkter och gruppvåldtäkter utan att därmed hamna
i rasistfällan och säga att alla invandrare är förövare.
Men för framtiden måste vänstern sluta springa bakom SD
och annan rasistisk höger och istället fokusera på de stora
klasskillnaderna i landet och hur man skall mobilisera folket
mot kapitalet. Man måste skaffa sig en egen agenda i kritiken
mot etablissemanget och denna kritik måste gå i hand med
organisering och mobilisering.
Det är också läge för studier av hur vi skall hitta en väg ut ur
mörkret. Hitta en analys för att kunna verka fram ett budskap
som tilltalar folket.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: