leifsjoqvist

2017-02-11
22:01:42

Verkligheten som förändrar 2
De bröder som jag skrev om igår som skall utvisas har nu
flytt sitt boende. Var de är vet ingen, men att de är på flykt
igen är ju inte annat än sorgligt. Den yngre av dem är mörk-
rädd och ville inte sova över när vi hade träningsläger och
orsaken var att han inte vågade. Nu skall han sova på gatan
och ingen vet vad de kommer att ta sig till.
Det är alltså Sverige 2017.
Några människor har suttit och spelat tärning över pojkens liv.
Någon har sagt att han inte är femton år. Nej, vi säger att han
är arton så kan vi visa ut honom.
Hur kan man göra så?
 
Kommentar:
#1: Erik

Jag har mött en del ensamkommande i mitt arbete. Ibland har jag uppfattat att någon har en verklig ålder på 18 år eller äldre. Deras psykiska ålder är däremot kanske bara 14 - 15 år gamla.

När migrationsverket nu skriver upp brödernas ålder så undrar jag om det bygger på gissningar eller bygger det på noggranna utredningar..??

Svar: I de här fallen helt summariska och närmast inhumana.
Leif Sjöqvist

2017-02-13 @ 14:31:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: