leifsjoqvist

2017-01-20
12:59:03

En vanlig dag
Min farsa ligger på Strömmensbergs äldreboende och har det
ganska bra i den lilla Alzheimervärld han befinner sig i. Han har
ett eget rum och får god omvårdnad. Jag tänker på hur det var
när jag började på långvården på Lillhagen i slutet av 70-talet.
Då låg det åtta patienter på varje sal utan någon som helst pri-
vat zon. sammanlagt var det 40 patienter som gick och skavde
på varandra och utan att komma ut på promenader eller några
andra aktiviteter. Den enda möjligheten att få någorlunda ordning
var att sänka ner patienterna i dvala med psykofarmaka. Mallo-
rol, Haldol och  Hibernal delades ut i höga doser, flera sprutades
med Trilafon. Flera hade ärr i pannan efter mer eller mindre lyck-
ade lobotomier. Nej, det var inte bättre förr.
Jag cyklar förbi Ånäsfältet där det på 60-talet sjöd av liv med fotboll
på sommaren och skridskoåkning med eller utan klubba på vintern.
Nu ett dött område där man rastar hundar och på sommaren kan
man se folk ligga och sola. När migrationsverket föreslog moduler
för migranter aktiverades folk i området och fick stopp på det. Mig-
ranterna forslades istället ut till socialt utsatta områden istället.
Jag minns mitt 60-tal man varnades för finnar och degosar som
man aldrig kunde lita på. Zigenare var något man skulle gå runt
om man kom i möte. Homosexuella var mentalt sjuka och värst
var faran med alla dessa blottare. Det är inte bra nu, men det var
inte bättre förr. Skillnaden är att utsatta grupper är större än då.
Skillnaden är att idag har ett parti som slår mynt av detta och är
öppet för en klasspolitik som exkluderar socialt utsatta.
Leif Sjöqvists foto.
Jag cyklar upp via Danska Vägen till  morsan. Hon har ont. Men
trots två sjukhusbesök och väntan i över 12 timmar på Sahlgrenska
kan hon inte få någon hjälp mot sin smärta. Morsan är en hårding.
För tre år sedan tog hon bussen till akuten då hon hade ont i magen.
Blindtarmen hade brustit och det blev omedelbar operation. Hon gnäll-
er inte om hon inte har verkligt ont.  Hon lever på 7500kr i månaden.
Hur det går ihop begriper jag inte.
Problemet är att vi idag helt kopplat bort konflikten mellan kapital och
folkmakt. Medan kapitalägare (mer än 30000 svenskar lever bara på
vad deras papper genererar och lever väl.) skrattar åt eländet slår
folket varandra för att leta syndabockar så långt bort från de reella
makten som möjligt.
Så jag cyklar hem. Till Backa som förklarats som no-go-zon. Jag har
aldrig sett dessa kriminella krigslorder som sägs styra här. Jag har
bara sett ett gäng unga män som står vi studentbostäderna och pra-
tar, röker och käkar fågelfrön utan att till synes hota någon. Jag har
aldrig stött på en jihadist. Överdrifterna om det utspridda våldet skapas
för att sprida rädsla. En rädsla som kan utnyttjas till att skapa repression
och ta bort de större frågorna om orättvis fördelning av samhällets resur-
ser till att bara handla om trygghet för alla rädda. Vi har blivit helt fokus-
erade på trygghet om det så innebär införandet av en nattväktarstat.
Image result for nattväktarstat
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: