leifsjoqvist

2017-07-23
15:21:06

Arga unga pojkar
Under mina år har jag stött på dem dåd och då, de unga
arga pojkarna. De som bär på en inre ilska som de inte
kan få ur sig. De är så arga och litar inte till någon, eller
mycket få,  och förutsätter att de skall få ett hatfyllt beteen-
de tillbaka. Därför går de till varje möte med en annan
människa med taggarna utåt.  Gör man så får man själv-
klart sin bild av livet bekräftat.
Många sådan  har jag stött på genom åren. De flesta har
jag lyckats att komma in på och tagit mig in under ytan. In-
te sällan har vi haft en konflikt som varit mer eller mindre
stormig och när vi sedan inte orkat mer har vi kunnat stan-
nat upp och samtalat. Det är det viktiga att, att stanna kvar.
Stå kvar, lyssna och prata, visa att det finns ett annat sätt
att hantera livet. Alla är inte idioter och egentligen väldigt
få hatar.
I förrgår stötte jag på en av dessa arga unga pojkar. Vi skulle
ha fest i klubben och han bara stormade in. En annan ledare
skickade ut honom. Hela hans uppsyn var ilska. Han kände
på bildörrarna som stod utanför och när jag frågade vad han
höll på fick jag en utslängd arm till svars.
Han gick ner till planen och jag visste direkt vad han skullle
göra. Det tog tio minuter innan han var på väg bort med en
matchboll. Jag ropade till honom och efter andra tillropet
släppte han bollen och gav mig armen igen.
Självklart är det så att om man får ett område med för många
av dessa unga arga pojkarna kan det leda till att området får
problem.
Det är också självklart att dessa pojkar är svåra att tycka om.
Men om man varit med om att få dessa pojkar att ändra sig, att
få dem att förstå att världen trots allt inte är så ond som de upp-
lever den och sedan se hur de sakta förändras är det något bland
det bästa man kan vara med om.
De man måste lära sig är att den första känslan av obehag man
upplever i mötet med dessa arga pojkar inte är ens egen utan der-
as projicerande ilska. Lär man sig det och kan kontrollera sitt eget
obehag och kan svara upp med ett lugn tar det inte så lång tid att
få dem att ändra sig. De sämsta man kan göra är att gå med dem
i deras okontrollerade ilska. Det bara bekräftar för dem att de har
rätt, alltså att världen kan man inte lita på.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: