2017-07-23
13:46:39
Hur allvarligt är Transportstyrelsens agerande?
På 80-talet när många upplevde att vi levde i en förkrigstid
gjordes analogier till Andra Världskriget. Det jag tydligast
minns är kopplad till den danske författarens Hans Scherfigs
bok Frydenholm. Det är en roman om ockupationsåren i Dan-
mark under kriget. Han skriver där hur den danska underrätt-
elsetjänsten i princip lämnade över sina arkiv till den tyska ocku-
pationsmakten vilka sedan ganska enkelt kunde slå ut allt mot-
ständ i Danmark. Man fängslade, avrättade torterade och skickade
folk till koncentrationsläger och allt tack vare arkiven där informa-
tionen fanns tillgänglig.
När IB-affären avslöjades fick vi reda på att sossarna hade en egen
och hemlig underrättelsetjänst vilka spionerade på svenska radikaler
och man hade hemliga förbindelser med utländska underättelsetjäns-
ter , bl a Mossad där man utelämnade namn som senare ledde till
likvideringar.
Men till skillnad från dagens avslöjande av Transportstyrelsen agerande
hotade inte IB direkt det svenska säkerheten. Det var svenska radikalers
säkerhet som äventyrades och självklart den svenska neutraliteten.
Göran Greider tar upp en fråga i P1 morgon idag som få berör. Vi måste
diskutera hur lång man kan gå i upphandling av statliga och kommunala
tjänster. Här ser vi hur Transportstyrelsen släpper in ett företag som med
största säkerhet har koppling till Ryssland och dit släpper man massor av
säkerhetsklassad information, man släpper sekretessuppgifter på massor
av svenskar som blir blottade. Man behöver inte tänka länge vad en utländsk
underrättelsetjänst kan göra med den informationen.
Det är alltså massor av hemlig information som läckts och hur agerar den
svenska regeringen på det? Jo , man säger att man inom ett halvår skall
ta tillbaka detta. Ett halvår!
Den svenska överheten har tappat det.
Ingenting går före att sälja ut statliga och kommunala viktiga tjänster till
billigaste entreprenör. Var går gränsen?
Aldrig tidigare i historien har det varit lättare för utländska makter att ta
in den information man behöver från Sverige och inte bara det, man får
på köpte en massa annan information som hade tagit decennier att få
reda på.
Så om den danska underrättelsetjänsten var att klandra under kriget vad
kan man då säga om Transportstyrelsen och den svenska regeringen?
Kommentera inlägget här: