leifsjoqvist

2017-03-31
01:16:21

vad rädslan gör
Häromdagen hade jag skolklass i klubben. Några av
grabbarna som inte deltog i aktiviteten röjde runt i
klubbhuset och vår vaktmästare kom ut till mig  och
berättade. Jag sa till honom att bara skicka iväg dem.
Han började då berätta att hans ett att några av grabb-
arna höll på att smussla med något. Han kunde inte rik-
tigt se vad de vad de höll i händerna. Jag förstod att han
inbillade sig att de var beväpnade.
Vad gör det med vuxna om de tror att barnen är livsfarliga?
Vanliga skitungar blir till potentiella mördare och som såd-
ana kan de slås ner hårt och obevekligt.
Jag blir så jävla trött över hur vuxenvärlden abdikerar sitt
ansvar. Hur svårt kan det vara att visa vägen för unga?
I ett annat fall hade sketungar slängt ut fönster vid flera
tillfällen.  Jag fick ett samtal om att de haft våra overaller
på sig. Så jag gick till grupp 1 och sa att grupp 2 hade sagt
att det  var tre killar i grupp 1 som klinkat rutor. Grupp 1 sva-
rade med att det minsann var tre ur Grupp 2 som också var
med. Så gjorde jag samma med grupp 2 och jag fick tre namn
där med. Så det blev samtal. Någon dag senare ringer en mam-
ma och är upprörd över att vi anklagat hennes son för fönster-
klinkande. Efter en stund frågar jag om hon pratat med sin son.
Hon frågar honom och jag hör i telefonen hur han erkänner.
Tystnad.
Det är den märkliga logiken som finns här. Ungar blir förbann-
ade  på den som "tjallar" men inte på den som snor deras egna
grejer. Hur kan man försvara en som snor jackor och mobiler ?
Ännu mer hur man kan försvara en som snor jackor och mobil-
er av sina egna kompisar?
Denna kriminella identitet är sorglig. Men den är inte ny. Så var
det också när jag växte upp. Man tjallar inte.
Det jag undrar över är varför barn inte pratar med vuxna om såd-
ana saker?
De flesta barn antar att de vuxna inte kan skydda dem vid even-
tuella hot.  De tiger hellre.
Om jag känner mina sketungar rätt så är inte fönsteraffären klar.
Det kan finnas de som skall fortsätta och jaga "tjallare". Så bru-
kar det vara. Så bara för att man uppdagat något är inte arbetet
klart. Det viktiga är att kolla upp vad som händer efter och det över
tid.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: