leifsjoqvist

2017-03-07
01:27:52

Vänsterdebatt
Markus och Malcolm pratar en gång i veckan på sin podd om
vad vänster gör och så som denna gång vad den borde göra.
I huvudsak menar de att vänster är ute och cyklar och är i sto-
ra drag liberal. De efterlyser en kommunistisk strategi och en
vänster som handlar utifrån folkets behov.
De tar Lenin som exempel och då när kommunistpartiet satsade
på att ge arbetarna varmt te istället för det kalla blask de annars
fick dricka. Det var en propagandaseger och satte partiet på kar-
tan.
Image result for Lenin and tea
Översatt till dagens svenska politik så skulle det bli att stoppa in-
vandringen enligt de båda.
Jag värjer mig från detta sätt att se på problemet.
Jag tycker att de har allt för lätt att svälja den nidbild av invandring-
en och då i synnerhet bilden av invandraren som de ger uttryck för.
Det märks att de umgås mycket i högerkretsar och tar till sig av vad
de får höra. Jag läser och lyssnar på det mesta som skrivs och sägs
i floran på högerkanten men inte att jag därför köper den nidbild som
jag får mig till livs.
Visst finns problem men de är mer av klasskaraktär än av kulturell ell-
er etnisk. Vi vet , eller borde veta, att underklassen alltid är överrepres-
enterad i de flesta brott som begås utan då ekonomiska brott som krä-
ver stora pengar för att kunna begå( typ skattebrott). Då kan man inte
pådyvla invandringen den som enda faktor. Från PewResearchCenter
kan man läsa att nykomna invandrare begår färre brott än befolkningen
i övrigt och att sedan siffran ökar med den andra generationens invånare.
Jag delar inte åsikten att ett parti skall söka upp folket för att lura till dem
intresse för partiet genom att serva dem med det de vill ha. Om antisemi-
tismen är stark skall då partiet hetsa mot judar för att vinna folket?
Ett parti skall formas av folket och dess program skall vara en process.
det handlar inte om ett före och ett efter utan i linje med. Partiet skall va-
ra folket ( alltså inte Lenins teori om parti).Men om man nu är vänster
måste man välja att ibland vara ett mindre parti före att blir ett exempel-
vis rasistiskt parti.
Image result for nils flyg
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: