leifsjoqvist

2017-05-13
20:45:50

Vem skriver historien
I P1 Historia pratar man idag om Kristian Tyrann. jag
minns det ganska klart från skoltiden. De målande his-
torierna om hur dansken halshögg de stackars oskyld-
iga svenskarna i Stockholm blodbad. I stort hade jag
med mig en bild av den tidens Pol Pot.
Så när jag blev lite äldre och läste Vilhelm Mobergs
Min svenska historia del 1 och 2 så förmedlar han där
en helt annan bild. Moberg skriver att danskarna kallar
honom då och nu för Kristian den Gode. Moberg närde
ett intensivt har mot Gustav Wasa och där någonstans
tror jag att hans bild av Kristian som det godaste av goda
uppstod. För enligt Moberg var han inte bara en god kung,
han var före sin tid med sociala lagstiftningar som om de
genomförts var i paritet med det svenska folkhemmet. det
är svårt att se en kung på 1500-talet ha ens i närheten såd-
nana tankar.
Bildresultat för kristian den gode
Bildresultat för min svenska historia
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: