leifsjoqvist

2017-10-30
13:10:01

Livets mening, naturen och ensamhet
I Kropp och själ i P1 pratar man om FOMO
Det handlar om att mer leva sitt liv genom att
se vad andra gör än att vara i sig sjä'lv och känna
tillfredställelse över det. Igår började jag att läsa 
Löparens hjärta av Marcus Torgeby och ända sed-
an jag såg en dokumentär på SvT om honom och hans
liv i en kåta i Jämtland har jag funderat över hans val i
livet. Självklart referar han till Henry Thoreua och hans
essäbok Walden. Den handlar om Thoreaus två år i en-
samhet i ett litet egenbyggt torp där han lever för vad
dagen erbjuder utan annat än naturens impulser och
händelser. I sammanhanget måste jag också nämna
Lennart Hagerfors bok Livet är det som pågår när vi
tänker på annat vilken är skriven innan Internet och
Iphones men som förekommer tankarna om att vi lev-
er i annat än i oss själva eller vad vi själv är utan är mer
fokuserade på tanken vad andra tror att vi är.
Bildresultat för löparens hjärta
Med åren känner jag mig mer och mer bekväm med en-
samheten och jag hade en liten plan att flytta till landet
och föräldratorpet när tyvärr min syster såg till att det sål-
des. Det är märkligt att jag som lever en stor del av mitt
vakna liv i en elektronisk kupa längtar bort från samma liv
till ett som är motsatsen.
Bildresultat för walden
Bildresultat för walden
Bildresultat för hagerfors livet
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: