leifsjoqvist

2017-09-15
15:21:35

Varför var liveplattorna bättre än studioplattorna
Jag har under de senaste dagarna lyssnat på några liveplattor
från 70-talet och genomgående är att de är bättre än de studio-
plattor som spelades in vid samma tid med samma låtar.
Yessongs har jag skrivit om.
Bildresultat för pictures at an exhibition
Pictures at an exhibition av Emerson, Lake and Palmer gjord-
es ju bara som liveplatta och inte studioalbum. Men ljudet är
bra och här liksom för många andra band i den progressiva
rocken verkar det som om när de får släppa loss och spela live
och inte styrs av studions krav på perfekta arrangemang så blir
det så mycket bättre.
Igår lyssnade jag på Colloseums liveplatta från 1971 och den slår
deras studioalbum med hästlängder. Jag lyssnar bara på original-
sättningen 68-71 och Chris Farlowe som hade en av historiens
mäktigaste röster.
Bildresultat för colosseum live
Humble Pie Performance Rockin The Fillmore är ytterligare ett ex-
empel på när det svänger till betydligt bättre än på studioplatta.
Man kan ju knappast heller gå förbi  Made in Japan av Deep Purple
som sammanfattar Purple bättre än alla album för övrigt tillsammans.
Det finns många fler men den jag också lyssnade på i veckan var
Ten years after och Recorded live. Den bekräftar min tes om att
livealbumen blev så mycket bättre.
Bildresultat för recorded live ten years after
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: