leifsjoqvist

2018-04-03
13:38:36

Inget nytt under solen
SR gör en sak över att de som arbetar inom hemstjänsten
med demensvård inte har någon utbildning.
Som om detta skulle vara något nytt.
Jag jobbade inom vården från -76 till 2010 och en av de
saker som jag under åren kritiserade var just bristen på
utbildning. I långvården eller omsorgerna var det ju snar-
are ett kors i taket om någon anställdes som hade relevant
utbildning. Under åren ställde jag upp exemplet med att
jämföra en bilverkstad med vårdarbete.
Vem skulle lämna in sin bil till en verkstad där man sa att
de som jobbade där inte hade en aning om hur bilar fungerar
men att det nog skulle gå bra ändå?
Så är det ju inom vården!
Så många foliehattar som jag stött på genom åren som aldrig
skulle ha tillåtis att arbeta med gamla eller de med funktionshinder
skulle ta en dag att skriva ner.
Problemet är att de som styr vill ha det så.
Det är en struktur som är svår att komma ur.
Om man skall betala för de som har utbildning skapar man konflikt
på golvet. Varför skall en slappröv ha mer betalt än jag som kan
jobbet bara för att de har en utbildning?
Vidare såg jag under de senare åren att ledningen allt annat uppskattade
när det ställdes krav underifrån. Vi utarbetade en policy som var mycket
genomarbetad och noggrann på 70 sidor med massor av exempel på
situationer som kunde uppstå. Den möttes av tystnad och inget intresse.
Istället fick vi till oss att när vi krävde en arbetsbeskrivning och ville skapa
en diskussion om yrkesidentitet att vi skulle kallas "Dom som vi är till för"
och detta på fullt allvar.
Gåtan är ju hur vi kan anse att sköta gamla, barn och sjuka är de mest
lågprioriterade som finns i vårat samhälle och sedan titta på allt jönseri
som vi prioriterar.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: