leifsjoqvist

2018-02-01
01:37:00

två norska filmer
1985 såg jag Orions Bälte på Victoria. Ola Solums filmatisering av
Jon Michelets bok med samma namn. Michelet var ju Norges svar
på våra Guillou och Mankell.
Så då när det begav sig var det bara att kasta sig i biostolen.Jag
tyckte den var bra.  Det var ju inte så vanligt med thrillers som inte
var made in USA. Den var självklart inte lika bra som boken där Miche-
let tydligare broderade det politiska.
När jag för ett och ett halvt år sedan var i Longyearbyen på Svalbard
tänkte jag på filmen och sökte leta miljöer som skulle kunnat varit med 
i filmen. 
Det handlar ju om konflikten om tillgångarna på öarna och vem som
skall ha kontrollen. Sovjet var ju länge och störde och i synnerhet under
det kalla kriget.
Relaterad bild
Så i förrgår hittade jag Kings bay. En politisk norsk thriller om hur en jour-
nalist kommer heta dokumnet om en gruvolycka 1962 på Svalbard på 21
arbetare omkom. Än idag vet vi inte vad som hände. Var det en olycka?
Svalbard är vad det handlar om.
Vad gjorde Sovjet och agerade USA under täcket med Norge?
Det är en sevärd film om en av de nordligaste platserna på jorden.
Bildresultat för kings bay film
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: