leifsjoqvist

2018-01-22
14:20:16

Tiden
Jag blir äldre.
Kroppsligen märker jag inte det så mycket. Jag har
fått lite avdomnad fot som jag tror hänger ihop med
ryggen och det gör att jag inte springer särskilt fort.
Jag kan simma och cykla som alltid.
Om jag får en sträckning tar det lite längre tid för den
att läka.
Jag har sedan några år Diabetes 2 som inte stör mig
särsklit mycket och jag slarvar redan mot det discipli-
nära jag underkastade mig när jag fick min diagnos.
Lite höga blodfetter tar jag en tablett om dagen för.
Så kroppen är som den är. Jag tänker inte så mycket på det.
 
Värre är det med knoppen. Jag känner inget större intresse
att läsa eller att lära nytt. Förr kunde varje liten vetenskaplig
nyhet få mig att gå igång och ta reda på mer. Så inte nu.
Idag handlar det mest om vad som hände förr och då det poli-
tiska fält där jag befann mig. Den långa  dokumentären om Viet-
nam sträcksåg jag. 10 avsnitt. Mest fascinerades jag av Nixons
manipulation inför avlet 1968 där han kohandlade med van Thieu
för att stoppa fredsprocessen och genom det vinna valet mot
Humprey. Det var nytt för mig.
Jag kan också med glädje läsa alla strider som fanns i ett litet
fält inom vänster på 60- och 70-tal och som egentligen inget
betydde men som är av intresse bara för att få veta vad som
var sant och inte.
Jag förstår med säkerhet att döden rycker närmare men bryr mig
inte. Jag förstår när hasse Alfredsson mot slutet av sitt liv önskade
att det tog slut. Han hade ingen ork kvar och kreativiteten hade ju
varit hans liv. Utan den ingen mening att leva.
Det finns barnbarn som gör det gott att leva och veta att jag gjort
mitt under den tiden jag på jorden. Jag har ju inget behov av en 
offentlig ihågkomst av mig då jag ändå inte kommer att kunna ta
del av den. Jag tror heller inte en nanosekund att det finns något
mer efter döden. Bara den stora tomheten. Den infinitiva regressen
som vid någon tidpunkt skrämmer barn till vanvett och andra även
senare i livet ( vilket gör att fegisar tror på en gud) rör mig inte i rygg-
en. När det är slut är det oåterkalleligen så.
 
Kommentar:
#1: thomas

Hej!
Din avdomnande fot beror nog på din diabetes inte på
din rygg.

2018-01-25 @ 09:35:06
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: