leifsjoqvist

2018-03-02
10:54:00

Asbesten
Året var 1981. Höst. jag och en kompis var på väg till södra
Frankrike för att plocka druvor. Vi stannade till i Osnabrucke
och sov natten i ett vandrarhem som en gång varit ett klos-
ter. dagen efter låg vi och läste i en park. Det var början på
september och en sensommardag.
Boken jag läste var Mary Andersson Asbestarbetarna berättar.
Jag läste den under dagen och blev mer och mer förbannad.
Det är alltså snart 37 år sedan.
Men jag minns ilskan.
Bildresultat för lomma eternit
Hur kunde ett företag så cyniskt fortsätta med asbesten trots alla
de rön som fanns om dess skadlighet. I både USA och England
hade forskningen visat på hur farlig asbesten var. 
Men Euroc i Sverige fortsatte.
De hyrde företagsläkare som skyllde alla lungsjukdomar på rök-
ning. 
De ansåg de arbetare som knappt kunde andas och därför inte
kunde fortsätta att arbeta för lata.
Arbestskandalen i Lomma är nu ett minne blott.
Lomma är en överklassort där alla minnen  från fabriker och ar-
betare är sorgfällig borttagna. 
 
Bildresultat för lomma eternit
 
Dokumentär på P3
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: