leifsjoqvist

2019-11-20
12:13:27

Varför är Ordfront så tandlös
På 70-talet blev jag medlem i Ordfront. Jag inte
bara köpte alla böcker som gavs ut, jag var också
bokombud och sålde både till vänner och på dörr.
Jag gladdes åt tidningen som blev ett vattenhål när
det mesta andra bara försvann i det stora liberala
projektet.
Så kom 2004 och en intervju med Diane Johnstone
om Balkankriget. DJ ville inte enbart skylle på serb-
erna och inte ensidigt stå bakom EU och USA.
Artikeln skriven av Björn Eklund blev totalt nedsab-
lad och det pratades om att Ordfront var en brun-
röd sörja och historierevisionister.
Det märkliga var ju ändå att kritiken slog an.
Det blev extrastämma och det utrensades i leden.
Två år senare kom en artikel om Israels påverkan
på svenska medier och åter pratades om brundröd
sörja och denna gång antisemtism.
Ännu en gång böjde Ordfront nacke och efter det
hämtade sig aldrig tidningen.
2010 flyttade jag och glömde göra adressändring.
Först i år kom jag att tänka på att jag inte fått tidningen
på många år. Jag har ju varit medlem hela tiden.
Så nu fick jag efter nio år ett nummer av Ordfront
Magasin och tyvärr verkar den inte fått några nya
tänder.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: