leifsjoqvist

2020-04-29
09:40:13

Camus och svårmodet
I söndags fick jag en akut längtan att läsa Albert
Camus Pesten. Jag letade igenom alla mina böcker
i hyllor och förråd men kunde hitta min Delfinpocket
från 1977.
Just 1977 jobbade jag för ett vaktbolag i Skandiahamnen.
Jag fyllde på tankbåtar som skulle ut till större båtar som
väntade. Regeln som jag inte kände till var att man fick fylla
två båtar åt gången. En dag hade jag alla sex pumparna 
igång samtidigt. När jag springer där som en skållad råtta
hör jag en röst som påkallar uppmärksamhet. Jag ber hon-
om flyga och fara och att han borde se att jag var stressad.
Det visade sig vara hamnchefen och han var assisterad av
brandchefen.
Det blev inget bra möte.
-Jag visste inte vad företaget hette som jag jobbade för
-Jag hade ingen säkerhetsutbildning
-Jag hade ingen brandutbildning
1947 small det rejält i Skandiahamnen och 11 människor dog
så säkerhet var prioriterat.
I vilket fall togs jag omedelbart ur tjänst.
Några dagar sedan kallades jag till Bohusläns bevakningstjänst
som hade kontor på Storgatan. Jag kördes dit av en kamrat i
hans CV2a. När han parkerade kom en kvinna och tog fram sina
tuttar och tryckte dem mot fönsterrutan. Det var mitt andra möte
med en prostituerad.
Jag satte mig i mötesrummet och tog upp en bok att läsa i väntan.
Det var Pesten. Det kom in folk i rummet och jag hörde röster sur-
ra. Så blev det tyst och jag hörde en röst:
-Är boken bra?
Jag började orera över den bruna pesten och metaforen över andra
världskriget, men ganska snart insåg jag att de allvarliga herrarna
inte var så intresserade över vad jag läste. 
Jag satt och lyssnade och förstod att företaget fått en anmälan.
Det slutade med att en strikt herre sa att de skulle höra av sig om det
skulle bli aktuellt att ta mina tjänster i anspråk. De har inte hört av sig
än till denna dag.
Jag hittade alltså inte mitt exemplar av Pesten. Så upp på cykeln och
hitta den i en bokhandel. Den var utsåld i de fyra första bokhandlarna.
I den femte på Backaplan fanns det ett inbundet ex. Jag sökte den i
pocket men lusten att läsa var för stor. 269kr kostade den men då fick
jag en påse gratis.
Väl hemma kom jag snabbt in i boken som jag läste för 43 år sedan.
Det är otäckt vad många frågor som kan jämföras med dagens om
Covid 19.
Senare på söndagskvällen drog jag ut Ekerwalds biografi över Nietzsche
och vilken bok hittade jag bakom den.....naturligtvis Pesten.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: