leifsjoqvist

2020-09-14
13:19:48

Om att läsa
I somras blev jag mer är hjälpligt trött att konsumera
TV-serier. Av någon slump dök Sinclar Lewis upp när
jag letade böcker på Adlibris.  Jag beställde Babbit
och Sådant händer inte här. Den senare visade sig
vara en fiktiv Trumphistoria lagd till 30-talet. Vad hade
hänt om? Vid samma tid såg jag The plot against America,
en serie som handlar om att Charles Lindbergh kommer
till makten i 30-talets USA. Lindbergs var fascist och en
nära vän till Tyskland och han var en superstjärna i 30-
talets USA efter det att korsat Atlanten ensam i ett flyg-
plan. Roman som serie bygger på skrevs av Phillip Roth
vilken bara måste ha sneglat på Lewis.
När jag nu var inne på spåret gick jag vidare och letade
på Bokbörsen efter Jack London. Jag har två stora sam-
lingsvolymer innan men där fanns vare sig Järnhälen ell-
er Martin Eden.Så efter 40 års väntan läste jag äntligen 
Järnhälen och Martin Eden.
Vad fanns mer av stora amerikanska berättare?
John Steinbeck var bland de första jag läste som sen ton-
åring. Jag älskade berättelserna då och Vredens druvor i
synnerhet. En av de böcker som mest av allt format mitt
radikala jag. Den första roman jag läste var Pärlan som jag
då ansåg var ett mästerverk. Möss och människor håller
ju ännu, Lenny och George finns ju där. Jag plöjde verk-
ligen Steinbeck men förutom de redan nämnda gjorde in-
te de andra större intryck än för stunden. Långt senare läs-
te jag strejkromanen In dubios battle och den hade jag med
säkerhet satt högre som tonåring. När jag sedan läste Stein-
becks brev och hans tankar om Vietnamkriget blev det frys-
boxen under decennier.
Så kom jag ihåg när jag läste Myrdal om Upton Sinclair och 
dennes serie om Lanny Budd. 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: