Jag vaknade av att det rosslade i halsen och insåg
att något var fel. Dagens första cigg efter kaffet gick
inte att röka.
Jag cyklade till skolan för morgonmöte. Inte veckans
höjdpunkt direkt.
Vi 1045 hade jag klass i gymnastik som är allt annat
än organiserad. Efter så skulle jag låsa och kunde
då inte hitta mina nycklar. Jag kände och kände men
de var borta.
Borttappade nycklar kan sänka min självkänsla betyd-
ligt. Lite grinig åt jag och skulle efter sätta mig på cyk-
eln och trampa iväg till klubbhuset. Då hittade jag inte
cykelnyckeln. Om jag lyckades hålla ihop mig vid för-
sta nyckeltappet så brast det nu. Jag stod dock på en
skolgård så jag fick brisera inåt.
Jag tog cykeln på axeln och började att gå, men redan
efter ett par hundra meter kände jag orken tryta. Jag
har någon infektion i kroppen. Jag började då rulla cyk-
eln men det gick inte för pedalen slog in i vaden. Då kom
jag på den lysande iden att använda spännbanden. Jag
kopplade på spännbandet och la det runt axlarna och fick
en bra fördelning av vikten. Jag hade dock inte koll på
handtaget som slog in rätt i ögat. Det gjorde ont. Nu
brast det. Jag bara vrålade rakt ut. Jag hoppas att ing-
en såg mig. Någon minut senare samlade jag ihop mig
och insåg att jag var tvungen att få kontroll över mina
känslor. Jag kopplade på bandet och tog cykeln från
andra hållet och lyfte. Då slog handtaget in i andra ögat.
Nu var allt över. Jag bara gick och lät handtaget slå i
kind, panna och över minnen. Min enda tanke var att
komma hem.
Lite senare stod jag på planen och hade fotbollsklass.
Det regnade. Eleverna var omotiverade. Jag var helt
avstängd. Mitt enda fokus var att stänga inne alla kän-
slor tills jag blev ensam. Det gick.
Nu skall jag bara borra ner mig täcken och kolla någon
amerikansk familjefilm. Sömnen brukar komma bättre
då än med valium.
Att det finns ett samband mellan fascism och ekonomiska kriser står ganska uppenbart. Fascismen uppstod efter den stora depressionen och försvann under de gyllene åren 1945-1980: samma period då fascismen var frånvarande från västvärldens politiska liv var också den period då väst inte genomgick en enda kris.
Jag vill minnas att Spanien, Portugal och greklans styrdes av fascistiska
despoter Franco och Salazar eller som i Grekland av militär med fascist-
isk agenda.
Gunter Wallraff skrev om detta i Fascismen mitt ibland oss och
både nämnde Wallraff och Bernd Engelman skrev om den dolda
fascism som fanns inne i systemet.
Den i artikeln nämnde Nicos Poulantzas skrev en bok om just fascismen
i de ovan nämnda länderna.
Jag undrar också om hon verkligen läst Åsne Seierstads bok En av oss
för jag tycker inte att det är en bok som väjer för förklaringar. Åsne skriv-
er ju om hur olika människor uppfattar det moderna Norge. Hon skriver
om Fremskrittspartiet där Breivik odlade sin ideologi.
Ändå, det intressanta idag är ju att dagens nyfascism är ju att
den är folklig. Kapitalet vill inte se en nationell rörelse vid makten.
Kapitalet är globalt. kapitalet vill ha ett flöde av arbetskraft så att
man hela tiden kan skära i löner vilket är det stora motorn i profit-
jakten.
Kapitalet vill nog snarare ha en auktoritär nyliberalism där statens
roll är att hålla ordning på alla de som inte gillar det extremt orätt-
visa system med några få otroligt rika som vuxit fram de senaste
decennierna.
Huxleys Du sköna nya värld ger en vision av vad vi har att vänta.
Idag köpte jag fem pocket av MAD´s Avsoppande svar
på dumma frågor.
Långt innan den ironiska generationen tog MAD loven
av människor som ställer dumma frågor.
Jag cyklade runt idag och tittade på fotboll. Efteråt cyklade jag
ut till lilla Tuva för besök. Hon var glad och pratade på. Det är
märkligt vad "dodododododododo" kan skänka glädje. Jag fick
privilegiet att mata henne men gjorde det stora misstaget att
ge henne några bitar ost innan maten. Det gillade hon inte. Så
det blev tårar. Men till slut åt hon upp allt och fick smaska ost.
Vi lyfte sedan citroner och avacados och hon bet i dem och
ville att jag skulle göra likadant. Dessa till synes meningslösa
aktiviteter fyller mig med energi. Det är en del av livet att få se
och följa de små när de sakta men säkert växer till sig och jag
hoppas få vara med några år till.
Jimmie Åkesson har varit sjukskriven för utbrändhet.
En bräcklig människa. I Skavlan blir han allt annat än
gullad med som de flesta blir på fredagkvällar. Det är
en tuff intervju. Reaktionerna lät inte vänta på sig och
de som gillar SD tycker att Skavlan är en sosseextremist
(hur man nu kan vara extremist som sosse?)
De tveksamma gillade nog inte heller att Åkesson blev
ansatt.
Minns Stenholms utfrågning av Bert Karlsson 1991. Bert
framstår som dumihuvdet, men reaktionen blev att folk
tyckte synd om Bert och Ny Demokrati fick några extra
procent av opinionen.
Kanske hade Stickan Andersson, ABBAs manager, rätt i
sin analys av svenska folket:
Folk är inte så dumma som man tror. De är dummare.
En profet av Jacques Audiard visades igår på SvT2. Vad vore
filmutbudet utan SvT? Då skulle vi hänvisas till närmast ett mono-
pol av amerikanska filmer av minst sagt skiftande kvalite men som
i huvudsak fokuserar på ren eskapism.
Audiard fick sitt stora genombrott med filmen Rust and bone men
redan innan En profet och Rust and bone har han ett par små
pärlor till filmer.
En profet skildrar en ung man som har fått ett 6-årigt straff och hans
mål är att klara sig utan konflikter och bara sitta av straffet. Ganska
snart förstår han att det är en omöjlighet i den miljö som fängelset är.
Han tvingas välja sida, men han kommer snart underfund med att han
kan styra sidorna till sin egen fördel.
Jag tycker det var en utmärkt film om hur det kan tänkas vara att leva
som kriminell både på in- som utsida av ett fängelse.
Det handlade också om vad man tvingas till att göra för att själv över-
leva och hur man kan flytta gränserna när man väl gjort något man inn-
an aldrig hade kunnat tänka sig.
För nu närmare fyrtio år sedan hade Guds barn en lägenhet
på Linnegatan. En god vän som då sökte svar högt och lågt
tog sig dit för att prata. ganska snart förstod han att flera av
de tjejer som vad där inte tyckte att det var särskilt roligt men
vågade inte att göra något åt sitt elände. När min vän uppman-
ade dem att lämna blev stämningen hotfull och han mer eller
mindre kastades ut.
Så varför söker man hellre slavlika förhållanden än vågar pröva
sina egna vingar?
I Triers film Manderlay får godset där det finns slavar en ny ägare.
Hon ger dem friheten. Men slavarna gör uppror. De vill inte detta.
De vill leva som de gjort. I det man känner till finns en stor trygghet
eller som Wilhelm Reich skrev.
"... inte det att de svältande stjäl eller att de utsugna strejkar skall
förklaras, utan varför flertalet hungrande inte stjäl, och flertalet ut-
sugna inte strejkar."
Varför reser man inte sig inte oftare mot orättvisor?
Ännu märkligare är alla dessa unga kvinnor som självmant, under
påverkan dock, söker sig till förtryckets IS, där de skall bli fjättrade
vi spisen och föda barn.
Hur kan ett dylikt slavtillstånd sökas?
Pojkarna lovas ju allt möjligt som kan tänkas vara trevligt för pojkar
som oftast tänker med kuken, men tjejerna?
Lyssnar till
Sebbe Staxx som uttrycker att han nu fått frid. Han har
hittat jesus och gud. Idag när förändring bara är ett ord för det indi
viduella skjuter det religiösa fram sina positioner. Där vänstern tidi-
gare kunde erbjuda kollektiva lösningar, som dock tog tid och krävde
arbete, kan det religiösa erbjuda snabba individuella lösningar som
över en sekund tar bort din inre oro och du behöver inte göra ett skit
mer än att lyda.
Jag ser ett inlägg på FB som förvånar mig. En ung
man som jag tränat under några år i fotboll visar upp
bilder på människor som blivit offer för amerikansk
militär i Afghanistan. Människor utan ansikten eller
lemlästade. Den unge mannen vill inte se terrorister-
na som det stora hotet utan den amerikanska miliär-
en.
Han var(är?)en mycket ödmjuk ung man. Under flera
år såg jag honom aldrig gapa eller skrika och ännu min-
dre vara otrevlig eller hotfull.
Denne unge man uttrycker förståelse för IS.
Det ställer frågan om vad som skapar och föder den is-
lamitiska terrorn.
Vi borde vid det här laget ha lärt oss att kolonial och im-
perialistisk expansion skapar motstånd. Ett motstånd som
använder samma medel som den expansion de bekämpar
använder. Terror.
Fram till 80-talet samlades detta motstånd i ett vänsterprojekt.
När vänstern valde att självdö fylldes tomrummet av islam.
Ur detta dyker det upp märkligheter.
Ta de islamister i Sverige som själva flytt från ett område fyllt
av islamister. Nu finns de i Sverige och predikar kalifatet. Då
kan man ju undra hur det gick till.
Islamister är ju att jämställa med fascister eller nazister.
Det handlar om underkastelse till något större.
Det handlar om att det mesta är judarnas fel.
Det handlar om att är du inte med oss är du mot oss och
då förtjänar du bara döden.
Det är inte alltid som fiendens fiende är min vän.
Få skulle väl vilja se Svenskarnas Parti som en partner i
kampen för ett fritt Palestina.
behandlas som knullboskap av de stolta islamisterna.
Det finns ett stort behov att samla de radikala krafterna i
världen för idag står striden mellan de imperialistiska stat-
erna och på andra sidan finns islamism.
Pest eller kolera är valet idag.
Påminner mycket om den vänster som hyllade Sovjet eller Kina men tyckte
att Sverige var en semidiktatur
5% av landets befolkning är muslimer. En liten del av dem stödjer terrorism. Av den lilla del av dem som stödjer terrorism är det för många ett uttryck för att släkt och vänner blir dödade i konflikter. Skulle detta vara ett underlag för att islam tar över Sverige? Skall vi kräva av svenska muslimer att de tar avstånd från exempelvis IS? Är inte det samma slags rasism som att säga att judar skall ta avstånd från Israels terror i Gaza? När det gäller antisemitism är de stora motorerna där Svenskarnas parti och Svenska Motståndsrörelsen. Minns hur svenska män reagerade när Shyman sa att svenska män var del av samma struktur som talibanerna. Då var svenska män kränkta för att de blandades ihop med förtryckare. F ö en genial text av Virtanen. Hur ofta får man massor av kommentarer och diskussion som håller sig innanför anständighetens gräns på en text som handlar om yttrandefrihet och rasism?
Under många år dominerades svensk skönlitteratur av
proletärförfattarna. Den svenska borgerligheten var hän-
visad till svensk krim som Stieg Trenter, Maria Lang,Vic
Sunesson eller H K Rönnblom.
Den senare var, i mitt tycke, den mest intressante då hans
deckare tilldrog sig i mindre svenska städer.
Trenter skrev om Stockholm. Jag läste flera av hans deckare
utan att de gjorde något större avtryck.
Flera av hans deckare filmatiserades och det kom en TV-serie
efter hans böcker 1987 med Örjan Ramberg som Harry Friberg.
Så på bokrean hittade jag Jakob Nilssons Färjekarlen som serie-
bok. Det är intressant att följa Friberg i ett historiskt illustrerat 60-tal
i Stockholm och Göteborg.
Det var en befrielse när Sjöwall/Wahlöö kom med sin dekalog om
brott med beck,Kollberg, Gunvald m fl och satte krimlitteraturen i
skiten. Med dem blev krimlitteraturen socialrealistisk och sedan
dess nästan den enda genren som skildrar verkligheten så som
den är.
En liten grupp söker försvara Ryssland intåg i Ukraina.
Det heter att nazister tar över Ukraina och att Ryssland
försvara sig mot denna nazism och bara skyddar sina
egna ryssar.
När i historien har en nation av altruism mot människor
använt vapenmakt och ockuperat en annan nation?
Det Tyskland som Ryssland idag använder som historisk
argument(Sovjet var den avgörande orsaken till Tysklands
fall. Men Sovjet då är inte Ryssland idag) likar ju mer det
som Ryssland håller på med idag. Annekteringen av Saar
genom en folkomröstning, Anschluss av Österrike genom
en kupp och slutligen trupper in i Tjeckoslovakien för att
skydda Sudettyskarna.
Det går att ha en tredje ståndpunkt här.
Man behöver inte stödja en expansiv Putin och man behöv-
er inte stödja en amerikansk politik understödd av EU.
Det handlar om två storheter över folket i Ukraina som ing-
av dem är till folkets bästa. Ingen av storheterna bryr sig ett
skit om folken i Ukraina. Det handlar bara om strategisk pos-
itionering som mycket väl syftar till ett större krig.
När USA ockuperar Afghanistan och säger sig skydda kvinnor, barn
och allmän utveckling fungerar det som argument för borgerligheten
och detta trots att Sovjet bara några år tidigare använde exakt samma
argument när de ockuperade Afghanistan.
Då stödde borgerligheten extrem islamism när den bekämpade Sovjet.
Idag bekämpar samma islamism.
Ändå inte riktigt.
När Wallström säger, att man inte vill sälja vapen till en islamitisk diktatur
som har en ideologisk grund, wahabismen, vilken är basen för all islami-
tisk terrorism, inte heller skall man sälja vapen till en islamistisk diktatur
som förtrycker kvinnor och som har medeltida bestraffningssystem för
oliktänkande, när Wallström säger detta slår borgerligheten bakut.
Helt plötsligt blir vare sig demokrati, yttrandefrihet, jämställdhet och en
moderns rättskipning alls viktigt. Nej, det är inte ett dugg viktigt.Varför?
Jo, borgerligheten vill i första hand tjäna pengar.
Gärna demokrati, yttrandefrihet och jämställdhet men först skall vi tjäna
pengar.
Man minns Ulf Adelsohn när det kom på tal om att bojkotta apartheidreg-
imen i Sydafrika:
Efter morden i Biskopsgården är det intressant att se
hur handfallna våra politiker och borgerliga mediaaktör-
er är. De vet verkligen inte vad de skall göra.
Någon rycker till och ropas polis, buggning och över-
vakning. De verkar dock inte tro på det själva som någ-
on slags lösning.
I P1 söker Neudling på nyliberala magasinet NEO att säga
att hårdare straff hjälper. de kan ju inte göra brott när de sitt-
er i fängelse, utan att reflektera över att de inte sitter på livs-
tid utan kommer ut och bara fortsätter. Få skulle ju säga att
det är civilisatoriskt att spärra in folk på livstid som rent teo-
retiskt skulle kunna vara en lösning.
Louis Moreno, Garland Stemler, William Null and Lawrence H. Johnson hanging around outside the Siskiyou County Courthouse in 1895
Utanförskapen kommer ju inte av sig självt. Något konstruerar
de strukturer som utesluter folk ur samhället. De rika puttar de
lite mindre rika vilka puttar de som har så de klarar sig mot de
som inget har.
Det är en samhällstruktur som bygger på att de alltid går att spar-
ka neråt förutom de som är längst ner och innan de begriper att
de måste sparka uppåt sparkar de åt sidan.
De riktigt obehagliga exemplen där denna struktur vunnit kan man
se i de brasilianska favelorna eller amerikanska gettona. Där de kri-
minella nätverken styr allt. Där medborgarna går till nätverken för
att få rättvisa och alla har de gemensamt att polis pratar vi inte med.
I Paris uppmärksammades Clichy sous Bois där för några år sedan
var stora upplopp. När man sedan skrev om den förortens struktur
kunde man se att alla kommunala instanser att flytt fältet sedan länge.
De fanns inga affärer eller restauranter. Det fanns nästan bara bostäd-
er. De enda som vågade sig ut var unga och olika kriminella gäng. Det
var en skräckens stad. Om någon fick ett arbete i stadsdelen var hens
första aktion att fly stadsdelen.
Det är vad som väntar om ingen tar tag i problematiken.
Det måste till stora politiska lösningar.
Det måste skapas arbeten.
Det måste byggas mindre och billigare lägenheter.
Man måste se över hela skolssystemet.
När det gäller det senare kan man kolla Nyköping. Där la man ner fyra
skolor i utsatta områden och byggde en stor skola centralt.
Men för att något skall hända måste jämlikhet bli den politiska led-
stjärnan igen.
Sverige har blivit det stora misslyckade liberal projektet i världen som
om några år alla kommer att vallfärda till frö att se vad som gick fel. På
samma sätt som man vallfärdade till det lyckade jämlika projektet som
socialdemokratin och folkrörelserna byggde upp.
Bara för att ta ett exempel. På ett av de privata asylboende har man ett
vinstuttag på 40% på mathanteringen.
Jag skrev om nazismen i Torslanda för tio år sedan.
Det var då grupper som Info 14 hade sitt centrum där.
Torslanda är ju segregerat åt andra hållet, en klassisk
svensk vit medelklassförort. Det intressanta var att här
letade man lösningar i det personliga inte i det religiösa
eller de boendes etniska ursprung. Så idag tio år senare
kom en kommentar från Robert Jonsson:
Robin Jonsson (
[email protected])
torslanda ska förbli rasselanda och det är nästan de enda riktiga svenska området här i göteborg och så ska det förbli. Vi vill inte ha några invandrare här som våldtar och mördar folk. Dom ställer bara till problem och jag tycker att dom ska ut ur sverige och tillbaka till sitt jävla krigs land där dom här hemma.
Och sen när vi kommer till dom här jävla moskérna så är det ju bara terrorister där ändå för fan. Muslimer = terrorister och vi vill inte ha dom här.
Inlägget är för övrigt det överlägset mest kommenterade
och skall man gå efter vad som skrivs finns det gott om
nazister i Torslanda.
Hur tänker de kvinnor som tar del i JIhad?
Hur kan man se det som något positivt att
vara en madrass och barnproducent?
Jag kan förstå de unga män som tänker med
kuken och får till sig att om de mördar massa
folk och sedan dör martyrdöden kommer man
i evighet att få knulla 70 oskulder.
Men kvinnorna som dör får ju inte knulla med
70 pojkar.
Vetenskapen är oförmögen att förklara vare sig religion
eller kärlek.
De är varandras likar i att man måste tro.
Tro utan att veta.
För den som inte tror blir det oftast obegripligt.
Hur kan man tro på en gubbe, kärring eller oform-
ligt väsen bland molnen som bestämmer över allas
vår existens?
Kärleken är nästan lika obegriplig för den som inte tror.
Varför skall man stoppa in tungan i munnen på en annan
människa?
Den amerikanska masskulturen brukar sätta fingret på det som
människor oroas för och därför vill bli underhållna med. var och
varannan serie eller film har därför terrorism som tema, som all-
tid finns mord och brott med som en konstant och den tredje sto-
ra föremedlingen är den stora apokalypsen.
Jorden går under och vad gör vi sen.
Walking dead är inne på sin femte säsong där Rick och hans komp-
isar dödar zoombisar i parti och minut och av de som inte förvandlats
till zoombies finns inte mycket hjälp att hitta. Hitintills har de som Rick
och kompisarna stött på varit psykopatiska mördare, kannibaler eller
bara väl utvecklade sadister. Det finns inte mycket till hopp i Walking
dead.
Defiance har ett annat upplägg där jorden blivit invaderad av andra
raser och det mesta har fallit isär. Inte heller här finns mycket till ann-
at hopp än till geväret och förmågan att döda så många som möjligt.
I Revolution har all el slagits ut och människor söker bygga upp en ny
civilisation. Inte heller här finns mycket annat hopp än till geväret och
till vännernas förmåga att döda så många som möjligt.
I dagarna har jag kolla The 100 och också här har jorden slagits ut av
ett kärnvapenkrig och de överlevande cirkulerar i en station ovanför
jorden. de skickar en grupp på 100 för att forksa om jorden efter några
hundra år är möjlig att leva på. det visar den sig vara och det finns and-
ra på jorden. Samma tema spelas upp. Du kan inte lita på någon utan
möjligen din bäste vän men i synnerhet din förmåga på att döda andra.
Det är en oerhört mörk världsbild de här serierna förmedlar.
Det är en tragisk syn på människan i de här serierna.
Det finns inte många ljus i tunneln.
Gårdagens skjutningar i Länsmansgården var värre än
tidigare skjutningar. Nu sköt man vilt omkring sig och då
träffade man människor som inte har någon inblandning
i gängkonflikter träffades.
Det är allvarligt när man passerar den gräns som gör att
man struntar ifall utomstående till konflikter drabbas.
Självklart börjar moderater och liberaler att prata om att
nu måste man ta till krafttag. Mer poliser och strängare
straff är väl ungefär vad liberaler klarar av att komma fram
till i sin idealistiska världsbild där bara individer och deras
handlingar räknas. Moderater tänker inte ens så långt. De
brukar inte komma längre än till ondska så går dörren igen.
Ont skall med ont fördrivas.
Vänstern eller vad som skulle kunna tänkas vara vänster är
inte så mycket bättre. Där brukar det ropas efter fritidsgårdar.
Fritidsgården är ett litet plåster i bästa fall. I sämsta fall med
de som kan tänkas arbeta på fritidsgård fokuseras på kön
och ras och så tror man att man kan prata de unga tillrätta.
Ett exempel: När vi startade upp Backa BK för att fånga upp
killar mellan 17-25 år som kunde tänkas ägna sig åt mindre
goda aktiviteter och skapa ett lag för dem(vilket blev till ett
av de bästa projekt jag känner till)då skickade fritidsgårdens
personal upp två tjejer som konspiratoriskt frågade om de fick
vara med. Då de inte kunde vara med i just det projektet men-
ade personalen att det var diskriminering.
Så ser det ut. För att inte prata om alla frifräsare som skall göra
sig ett namn på att prata om orättvisorna i förorten. Här pratar
vi om mycket tjafs och ingen verkstad. Det handlar om försök
att göra karriär på andras olycka.
Det finns två grundläggande faktorer som kan ändra på utveck-
lingen:
1. Ett statlig politik som skapar arbete åt alla. Jag har inte träffat
en person runt 20år, kriminell som icke-kriminell, som inte vill
ha jobb och i princip vilket arbete som helst. Arbete skapar iden-
titet, ett socialt vara och det i sig ger personer som vill delta i
det samhälle de lever i.
2.Förstatliga skolan. Ta bort alla privata intressen. Barns utveckling
är inget som karriärister eller ideologiska tokstollar skall få leka med.
Under tiden med en skola för alla utan undantag var Sverige världs
ledande i utveckling för alla barn. Sedan friskolereformen har vi dal-
at som en sten i sjön till botten vad det utveckling för alla.
Den frihet som det ropas om är en frihet för de rika och för de välbe-
ställda. Vad är det frihet som spottar ut barn utan grundläggande kun-
skaper?
Står på balkongen och ser en liten grabb komma springande med en väska som är lika stor som han själv. På sidan står det med jättebokstäver Björn Borg. Vad skall den lille grabben lära sig av det:
-Du kan bli något bara du vill (alla har samma möjligheter, fattig som rik?)
-Bollen är rund
-Du strängar själv ditt racket
-Det kommer nya bollar efter dubbla fel
...
-Bättre att slå några ess på planen än att slå in nyllet på flanen
Folke Fridell var en egensinnig författare som under
en epok när proletärförfattarna stod i fokus höll en
egen linje som inte var sedd med blida ögon av alla.
Fridell var inte så glad över industriarbetet utan visade
i sina böcker att det ofta var själsdödande och att de
inte heller födde de moraliskt högstående proletärer
som många inom vänstern ville hävda.
Ivar Lo-Johansson gav ju en liknande bild av statarna
och lantarbetarna. Förtryck skapar inte goda människor.
Det är inte bara maktförtrycket som skadar utan kanske
ännu mer förtrycket av det egna. Ivar Lo fick ju kämpa
för att läsa och hans egen far kunde inte se någon mening
i den unge Ivars läsande. Många författare hade samma his-
toria att berätta.
Man skulle bli vid sin läst och inte förhäva sig.
I romanen Traktorn som är en av Ivar Los minst kända ger
han en mörk skildring av utvecklingen. Den av tiden från-
sprungne lantarbetaren Kadin är en sabotör som förstör
på gården han arbetar. Fackföreningsmannen Brandt som
vill både det moderna och utveckla produktion hamnar i kon-
flikt med den bakåtsträvande Kadin. Han tvingas skydda
Kadin som blir kvar för att göra i stor sett ingenting för han
kan inget om det nya, om det moderna.
Jordägaren Rytter som vill väl men på sina egna premisser
klarar inte heller att tackla det moderna. Kadins medvetna
sabotage gör att Rytter hamnar i ekonomiska problem vilk-
et till slut gör att han måste sälja gården till banken.
Det är en mörk historia Ivar Lo berättar men i mina ögon sann.
Förtryck gör oss inte till goda människor och utan organiserad
kollektiv motkraft har man små eller inga möjligheter att resa sig.
Utan rörelse och dynamik i dessa kollektiva motkrafter blir de
bara substitut till den gamla makten och sakernas tillstånd för-
ändras bara till det ytliga.
på ett klargörande i allt svammel.
Första delen var ett under av ingenting. Det pratades
om hur det kändes hit och dit. Det kändes som om hat-
et hade blivit värre. Inga siffror, ingen statistik kunde re-
dovisas. Inget pekar på att det blivit värre. Enstaka brott
utförda av stollar kan inte beskrivas som kollektiva rörel-
ser. Det enda organiserade rasism som finns i Sverige
idag står SD för. SD är islamafober och hyllar Israel i allt
de gör.
Tomma ord och känslor är vad liberalismen ger oss för
att tolka rasismen.
En judinna sa att hon skulle lämna Sverige för att flytta
till Israel. Orsaken vara alla hot i Sverige. Det är som
när rasister vill emigrera för att det finns för mycket im-
migranter.
Så i andra delen hettade det till.
Jan Guillou sa som det var. Det finns lite antisemitism i
detta land. Det finns överhuvudtaget bara nazister som
hetsar mot judar i den politiska sfären.
Guillou vände sig starkt mot beskrivningen att vänstern
skulle vara antisemitisk. Det ligger i vänsterns natur att
ta avstånd från all form av rasism.
Då fick han på pälsen.
Det märkliga var att de som sökte skjuta honom i sank
bara refererade till känslor. Jag känner vad jag känner,
När någon skall till bevis mot Guillou blir det bara tomma
Vad värre var att de som skulle prata om islamafobin var
några riktiga muslimtomtar som pratade om rädslor och
känslor och en av dem var också aktiv moderat.
Hur skall man kunna prata om rasism utan att prata klass?
Då blir det ju bara svammel om känslor, rädslor och den
stora ondskan. Vilka definitioner kan göras ur det?
Intressant vara att en aktiv i SKMA(svenska kommitten mot
antisemitism) sa att följande sats var antisemitisk: Gazakrig-
et har ökat de antisemitiska stämningarna i Europa.
Då är följande sats islamafobisk: Al Qaida och IS har ökat
de islamafobiska stämningarna I Europa.
Hur skall man överhuvudtaget kunna diskutera sakers tillstånd
om man inte kan diskutera vad de kan tänkas bero på?
Det som legat i luften under lång tid blir nu tydligt. Vi skall inte
diskutera orsaker, vi skall inte diskutera klass(alltså inte rik och
fattig)och vi får aldrig dra in religion i diskussionen för då kan
vi kränka de troende.
Vad återstår då att diskutera?
Vi skall vara snälla. Ok, att drönare och militär mördar hundra-
tusentals civila men det viktiga är ju när europeer, amerikaner
och israeler dör eller hotas.
Det är ingen diskussion.
Det är ett liberalt dekret.
Ett dekret hämtad ur diktaturens diskurs.
En mekanisk tolkning av verkligheten säger att brott
och asocialt beteende kan förklaras utifrån materiella
villkor. En del av vänstern sa ju att allt spännande kom
från arbetarklassen. En del av vänstern slutade med si-
na studier eller gav upp sina medelklassarbeten för att
bli "riktiga" arbetare. Det fungerade inte så bra.
Man kan se samma tendens i dagens tolkningar av för-
orten. Ena stunden är det den usla tillvaron i förorten
som gör att man begår brott eller beter sig asocialt. I
nästa stund vill man förklara hur himla bra allt är i för-
orten. Det går inte ihop.
Det är som Wilhelm Reich skrev:
..inte det att den svältande stjäl eller att den utsugne
strejkar skall förklaras, utan varför flertalet hungrande
inte stjäl eller flertalet utsugna inte strejkar.
Överbyggnaden har alltså betydelse och mer än vad
den klassiska marxismen tog hänsyn till.
Jag stod på balkongen och såg en man vid middagstid
ragla fram med sitt kvinnliga sällskap. Han gormade och
skulle slåss. Kvinnor som han mötte på den osäkra vägen
fram fick orala spyor kastade mot sig och allt medans man-
nen kämpade för att hålla sig på benen.
Lite senare när jag skulle cykla och handla hörde jag från
ett fönster en man vråla från en lägenhet och helt uppen-
bart var han skitfull.
Varför?
Vad är det för mening med att bara supa sig skitfull?
Gång på gång.
Är det bara för att få bli något. Vara någon som vågar att
gapa rätt ut och attackera människor man aldrig sett?
Vi pratar om terrorism och vilket hot det är mot samhället.
Spriten och alla fulla idioter är ett långt större hot mot oss
alla än all terrorism inräknad.
I veckan spreds på sociala medier med Avpixlat som
den stora källan att en kvinna blivit piskad offentligt
dömts till fängelsestraff och att brottet hon fälldes för
var att hon blivit våldtagen.
Allt detta i Saudiarabien.
Det verkade passa lite väl bra med tanke på alla aff-
ärer och inte minst den utbredda islamofobin.
Jag kollade Avpixlats källa och den hette Breitbart.
På den kunde man se att de var sponsrade av Fox
News och att det var ett fokus på högerpopulism som
exempelvis UKIP.
Så idag när jag slår första sidan på Metro visar det sig
att piskningen av den våldtagna kvinnan var från 2007
och att kvinnan senare blev benådad av kungen.
Lite skillnad.
För några år sedan arbetade jag med en man
som jag aldrig riktigt förstod mig på. Han trodde
på det övernaturliga och han "såg" saker som
ingen annan såg. Det fanns ingen konspirations-
teori som var för otrolig för honom.
Det var många år sedan jag träffade honom.
Igår cyklade jag Göteborgsvägen fram. I lurar-
na dånade Nostradamus av Judas Priest, för
övrigt ett fantastiskt album. Texterna är inte
vad som gör albumet till en pärla. Ofta i refräng-
en är det "Nostradamus, Nostradamus etc etc.
Men riffen är grymma och jag rycks med.
Så när jag cyklar sjunger jag med: Nostradamus,
Nostradamus etc etc och när jag gör det cyklar
jag förbi min gamla arbetskamrat.
Jag stannar inte utan cyklar bara vidare.
Vad tänkte han?
En arbetskamrat han inte sett på flera år och som
sjunger Nostradamus när han passerar......
Det måste vara ett omen?
De fem vanligaste orden som kommer ur munnen
på unga som jag hör är:
Fitta
Horunge
Flykting
Somalier
Efterbliven
Det är till 99% barn av annan etnisk bakgrund än svensk
som säger detta.
Några av dem reagerar på att jag ibland skickar iväg en
svordom eller två.
Som om en svordom skulle vara värre än orden ovan.
Jag brukar ta kamp mot orden ovan och då tar jag till
svordomar för att markera mitt allvar.
Jag gör det för att markera att jag menar allvar och att
jag är känslomässigt engagerad i att få dem att sluta
använda ord som faktiskt pissar på de som är i underläge.
Det brukar fungera.
Media vill göra gällande att den nya filmen som visar en
aggressiv 9-åring skulle förändra synen på vad som hän-
de i Malmö.
Jag kan inte se att något förändras i sak.
Det handlar om ett 9-årigt barn.
Om man inte kan hantera en konflikt med en 9-åring
skall man kanske skaffa sig ett nytt jobb.
Den stora skandalen är ju ändå att denna 9-åring försvann
och hittades senare i Köpenhamn vind för våg.
En 9-åring.
Låt oss tänka oss Oskar från Grums 9 år som skulle vara
borta några dagar?
Det är grymt att tänka vad denna lilla pojk utsätts för.
Hundratals barn lever som han i Sverige utan att någon
bryr sig, utan att någon vet vad de utsätts för.
Jag tänker på Eugen Friedrich lilla bok Fostrad till förbrytare.
Friedrich tillhörde de hundratusentals föräldralösa barn som
under några efter Andra Världskriget vandrade omkring utan
riktning. De ville bara överleva. De kom ihop sig i stora gäng
som strök omkring och stal för överlevnad.
Nu har vi en liknande situation med barn som tar sig till Europa
utan anhöriga och som vandrar omkring. Vad blir det av dem?
Samtidigt som varslen kommer tätt och tusentals blir utan
arbete går kapitalet ut som en man och intervenerar i svensk
politik. Det är inte som vanligt. Kommer den stora krisen nu?
Marknader står på spel på olika ställen på jorden. Nya allians-
er ser dagens ljus. USA har vapnen. EG står än så länge lydigt
givakt. Kapitalkoncentrationen är så stor att man i princip kan
lasta en buss med de som äger 40% av jordens tillgångar.
Det är läge för lite krig eller kanske ett stort.
är så utsatta som en del liberaler vill hävda. Då blev det
oro i leden och Guillou blev antisemit.
De som hävdar att Förintelsen är historiskt unik blandar
själva ihop korten titt som tätt med sina Hitlerreferenser
i tid och otid till nutida händelser.
Om Förintelsen är unik kan man ju inte gärna sätta den
ihop med dagens hot mot judar. Då blir det ju inte unikt.
Guillou har självklart rätt att den grupp som är mest skyd-
dad av både makt och media är judar. De finns få om ens
någon som officiellt kan föra en debatt om att judar äger
banker och är det utvalda folket som strävar efter världs-
herravälde. Sådana skuggfigurer är hänvisade till nätets
bakgator.
Skall man jämföra med islamafobin?
Ja, det verkar behövas.
SD är ett parti som driver hets mot muslimer. De enda som
driver hets mot judar är pyttelilla Svenskarnas Parti och an-
dra små nazistgrupper.
I senaste numret av Respons är en intervju med den högt
ärade franske popfilosofen Bernard Henri-Levy där han
säger att det är muslimernas ansvar att ta tag i frågan om
islamitiska jihadismen.
Jämför debatten om det uttalande med Helena Groll på SR
1983 genomfördes en revolt ut i Övre Volta. Under ledning
av Tomas Sankara störtades den gamla regimen och en ny
politik sjösattes. Det handlade om rättvisa och demokrati i
ordens sanna betydelse.
Förändringens vindar rådde. Övre Volta bytte namn till Bur-
kina Fasso. Nationaliseringar genomfördes, resurser omför-
delades, sociala projekt startade och inte minst byggandet
och utvecklande av lokal kultur.
Denna förändring var inte till lycka åt den gamla eliten och
inte heller för forna kolonialmakten Frankrike.
Med Frankrike i ryggen mördades Sankara och hans tidigare
allierade Blaise Campoare tog makten. En makt han höll till
förra året då han störtades av en folklig resning.
Sankaras död har alltid hemlighållits men nu skall hans grav
öppnas för att få bevis för vad som hände.
– Vi blev stulna på Thomas Sankaras revolution och vi har
aldrig accepterat vad som hände, säger en aktivist.
-– Nu kan vi få veta om han verkligen är begravd där det är
sagt och få veta varför han mördades. Kanske kan det hjäl-
pa oss att få någon form av frid i våra sinnen, säger artisten
Sams'K le Jah.
I nästan hela mitt liv har jag levt i miljöer med människor som
är så jagsvaga att de inte tar några risker i mötet med andra
människor. Istället för att lita på folk och därmed riskera att
ännu en gång svikas, tar de det säkra före det osäkra och be-
ter sig på ett sätt så att man hatar eller föraktar dem. De som
lever så känner aldrig besvikelse, de känner ingenting.
Enligt Söderbergs schema strävar de efter att bli fruktade och
hatade, några få även föraktade.
Älskade är en utopi.
Mötet med dessa individer är inte enkelt. Mot vissa måste man
stå upp och mot andra måste man falla tillbaka.
Det tog fem år i arbetet med en autistisk man att få honom att
sluta spotta, bita och slåss. Fem år av möten där man var tvung-
en att falla tillbaka. Inte möte eld med eld. Bara ta emot.
Med "hårda" förortskids gäller motsatsen. Stå upp, men samtidigt
erbjuda alternativa relationsformer.
-Vi behöver inte bråka varje gång. Vi kan pröva att umgås utan att
hela tiden testa gränser.
Det brukar fungera.
Någon gång i mitten på 70-talet såg jag 2001 av
Stanley Kubrick på Prisma. De första fem minuter-
na var riktigt bra och jag då trodde jag verkligen att
filmen skulle leva upp till sitt rykte. Jag minns att jag
längtade till pausen. Det hade man nämligen på läng-
re filmer förr i tiden. Efter paus blev det ännu värre.
Ett pekoral.
Igår såg jag Interstellar och när de började att åkas i
svarta hål kände jag bara leda. 2001 i repris. Lite bätt-
re effekter men inte mycket mer.
Ytterligare ett pekoral.
I lördags visades en kortfilm där man i rekordfart
gick igenom basens historia.
Se här
på så kort tid hinner man inte med allt men jag sak-
nade tre personer.
Jack Bruce som med sin bas gav Cream ett sound
som bröt mark.
Om man pratar jazzbasister kan man knappast gå
förbi Stanley Clarke. Då kanske i synnerhet albumet
från 1974 som i Ny Musik gav 5 öron av 5 öron i betyg.
Greg Lake i Emerson, Lake & Palmer kunde också få
basen att låta som så mycket mer än en traditionell
bas.
I sekvensen nämns Yes och låter Roundabout. Då skall
man jämföra låten från albumet Fragile och sedan samma
låt från livealbumet Yessongs. Skillnad, stor skillnad.
Svenskarna måste vara bland de ensammaste i världen
och bland de som har svårast att etablera kontakter med
sina medmänniskor. I veckor har folk vallfärdat till Mora
för att träffa människor och för att kunna göra detta mås-
te man åka skidor i nio mil. Varje skidåkare som intervjuas
poängterar just detta med att man träffar så mycket trev-
liga människor som orsaken till att åka till Mora. Det bor-
de finnas enklare sätt att träffas.
Jag har haft ett möte med mitt barnbarn idag. Det är möten
som ger energi. Barnskratt och följa hennes ihärdiga sökan-
de efter mening i den lilla världen är ett privilegium att få dela.
Idag är det den internationella kvinnodagen.
Det borde inte vara en särskild dag.
Denna dag är de modigaste de män som i Kabul klär sig i
Burka för att visa solidaritet med kvinnorna där. Det är en
manifestation de kan förlora livet för. 2015!
I Indien tycker en av de män som våldtog en unga kvinna,
och bl a körde upp ett järnrör i underlivet på henne vilket
till slut dödade henne, att hon fick skylla sig själv. Ibland
kan jag tubba på min inställning om dödstraff.
I Forskning och Framsteg 7/86 läser jag en artikel som
redovisar en undersökning om hur myten om vampyrer
kan ha uppstått.
Forskaren David Dolphin menar att vampyrmyten kan ha
uppstått där människor har haft en brist på enzymet uro-
porphyrinogen III cosynhetase detta behövs får man helt
enkelt blodbrist. Huden blir känslig för ljus och skadas av
detsamma. Näsa och fingrar kan vanställas. I vissa fall upp-
står kraftig hårväxt(varulv).
Vi denna brist bildas ett överskott av uroporphyrinogen I som
inte har någon funktion utsöndras som röd urin och ger en röd-
brun pigmentering runt tänderna.
Idag kan detta behandlas men förr kunde det bara hjälpas av
att dricka blod.
Att myterna uppstod i stängda miljöer kan förklaras att båda
föräldrarna måste vara bärare av anlaget och i stängda miljö-
er är ju ingifte vanligt.
För bärare av detta anlag gör vitlöken att deras tillstånd förvärras.
Jag tänker på denna rapport när jag ser Jim Jarmusch film Only
lovers left behind. Det är en vampyrfilm utan de vanliga ingridiens-
erna för genren. Här handlar det om livskriser och att hitta mening-
en i tillvaron för de som lever över sekler. Kärleken mellan huvud-
personerna är medelpunkt i filmen och här finns en generationskon-
flikt med en yngre vampyrsläkting som kommer på besök.
För dem som har intresse av elgitarrens historia finns här sekvens-
er när gitarrer från tiden runt 60-talet redovisas. En lång rad författ-
arsekvenser skymtar förbi och som vanligt fångar Jarmusch sin pu-
blik med sitt originella filmöga.
Jarmusch fem bästa:
1.Night on Earth
2.Ghost dog
3.Coffee and cigarettes
4.Broken flower
5.Dead man
Indien var en engelsk koloni 1943.
Svälten i Bengalen kostade tre miljoner
människor livet.
Jag läser allt oftare att man använder ondskan som
förklaring till både brott och konflikter. Det finns en an-
ledning till det. Om brott och konflikter inte uppstår ur
sociala, politiska, ekonomiska eller historiska faktorer
får man ta till ondskan. Det är ju så mycket enklare.de
som använder ondskan som förklaringsmodell har i
stort sett två saker att hänvisa till Gud eller den abso-
luta staten och inte sällan går de två han i hand.
Ondskan behöver inte förklaras den behöver bara kross-
as. Det gäller för stater, grupper eller individer.
Bomber, kulor och rep är instrumenten för de som vill
bekämpa ondska.
Det finns ett historiskt exempel som är tydligt. Det är Kam-
puchea och Pol Pot.
De allra flesta är överens om att befrielsen av Kampuchea
snart slog över i ett folkmord. Den terror som de röda khmer-
erna utsatte sitt folk för var stor och grym.
Men få som skriver denna historia skriver om hur de röda
khmererna kom till makten.
Det skrivs sällan om USAs grymma bombkrig under fem år
när man fällde mer bomber över det lilla landet än vad som
fälldes under hela Andra Världskriget.
Det skrivs sällan om att landet var som en enda stor bombkrater.
De röda khmererna var till stor majoritet bestående av barnsold-
ater. Av barn som fått sina föräldrar dödade i bombkriget. barn
är formbara och det hat de kände mot de som skott sig på kriget
kan man bara tänka sig. Detta hat gjorde att det blev möjligt att
tusentals och åter tusentals helt oskyldiga blev offer i den stora
hämnden.
Skyldiga är givetvis ledningen för de röda khmererna som använ-
de detta hat för att behålla makten.
Men vad är höna och ägg?
Vad hade hänt utan de 600000 döda som blev resultatet av USAs
bombkrig i Kampuche av 70-75?
Vad hade hänt om röda kmererna inte hade kört ut befolkningen ur
Phon Phen. Stadens befolkning hade under kriget ökat från 500000
invånare till 2 miljoner och hela den ekonomiska strukturen var upp-
byggd på den amerikanska militärens närvaro. Maten hade snabbt
tagit slut, sjukdomar spritt sig och en kaos hade troligen tagit lika
många liv som det nu ändå blev.
Alltså det finns förklaringar.
Under Andra Världskriget uppstod en massvält bland folk i Bengalen.
Den brittiska ledningen var medveten om detta. De som ägde maten
hade stora förråd. Det fanns däremot lite pengar att köpa mat för.
3 miljoner människor svalt ihjäl i en katastrof som lätt hade kunnat
förhindras.
Var britterna onda? Var Churchill värre än Pol Pot?
Var de lokala köpmännen onda?
Idag när liberalismen ligger som en stor internationell filt
över oss alla kommer också kampanjer som söker att ändra
på historien. Ett exempel är hur man demoniserar den rys-
ka revolutionen och söker göra Lenin till medlem i mass-
mördarklubben.
Revolutionen gjorde slut på Rysslands inblandning i Första
Världskriget och det var en befrielse från ett monarkistiskt
och närmast feodalt förtryck. Det är inget annat än dumhet-
er när man sedan letar misstag och fel för att misskreditera
hela utvecklingen fram till Lenins död.
Alla revolutioner kräver offer. Ordet i sig säger det. Stora om-
danande förändringar innefattar misstag, övergrepp och många
hamnar i fältet där de drabbas.
Men för utvecklingen under 1900-talet var ju ryska revolutionen
den stora inspirationskällan för krossandet av kolonialismen.
Inte en chans att de välmenande liberalerna hade släppt sina
kolonier om de inte blivit tvingade till det.
En intressant jämförelse med dem amerikanska revolutionen är
att de som skrev de stora dokumenten och de som drev fram den
amerikanska revolutionen till en seger och skapade Amerikas
Förenta Stater i huvudsak var plantageägare med massor av
slavarbetare. Den store Jefferson satte dessutom på sina slav-
innor som födde hans barn vilka föddes till slavar utan att den
store konstruktören av den amerikanska författningen tyckte det
var något konstigt med det.
Man kan dock tänka sig att om inget händer inom de närmaste
åren utan att den liberala filten ligger kvar så kommer alla histo-
riens våldsamma revolutioner att framställas som skadliga. Red-
an ser vi en helt underbar uppdelning i synen på våld. När terro-
rister dödar oskyldiga är det ett hot mot hela mänskligheten men
när amerikanska eller europeiska soldater eller via obemannade
drönare dödar tusentals oskyldiga är det mer ett nödvändigt ont
för att hindra terroristerna att döda tiondelen så många.
Det liberala tusenårsriket kommer inte att se ut exakt såsom Hit-
ler tänkte sig sitt men det finns samma mekanismer som arbetar
på det ideologiska och hur man propagandistiskt formulerar sig.
Fredrik Gerttens nya dokumentär har i dagarna premiär. Denna
gång synar Gerttens stadsplaneringarna för bilar versus cyklar i
synnerhet i två storstäder, L A och Sao Paolo.
När många storstäder som Amsterdam, Köpenhamn eller London
planmässigt arbetar för att förbättra cykelmiljön gör de två ovan
nämnda städerna tvärsom. Det byggs motorvägar överallt för att
man inte skall kunna ta sig fram på annat sätt än med bil.
Vad jag förstår berör Gerttens också den psykologiska faktor som
gör bilförarer till idioter. Alltså alla dessa som sitter i sina bilar och
ser cykeln och cyklisten som sin största fiende i livet. De som har
ett ton med sig mot de som har max 10 kilo.
En annan fråga är hur kollektivtrafiken kan vara så dyr när den är
så dålig?
NPM(New public management) ligger säkert som en filt över alla
som ansvarar för kollektivtrafiken. Den skall bära sig ekonomiskt
utan att ta hänsyn till faktorer som att miljön förbättras både i det
stora och det lilla. Det långsiktiga får alltid stryka på foten när NPM
används som styrmedel i verksamheten.
Bilden ovan är sann på en privat plan. Men på ett större plan så
styr ju många bilföretag världens utveckling genom sin ekonomis-
ka och därmed politiska styrka.
Jag blir ofta hånad för min bärbara CD-spelare. Det är ignoranter
som kritiserar. De som inte bryr sig om ljudet. Jag har prövat allt
i multitelefonväg och visa kan skapa en ganska bar ljus men ing-
en håller volymen. Så när min kära Sony nu glappar är det bara
att jobba med medicintejp för att få den att hålla ljudet. På mark-
naden är det stört omöjligt att hitta Walkman och de få som finns
är värdelösa. Sony gjorde de bästa och de har tydligen kasserat
de som var kvar. De kunde tänkt på lilla jag.
För att gardera mig köpte jag en radio/CD format mindre som kan
spela CD-skivor. Den dagen min Walkman lägger av för gott måste
jag vara garderad. En dag på cykeln utan musik är inte en bra dag.
Det är faktiskt mitt största bekymmer i livet för tillfället så det vore
ju enfaldigt att klaga över livet just nu.
Idag lyssnade jag till A night at the opera av Queen. Den går in på en
10-bästa lista över de bästa albumenen någonsin och är solklar
Queens bästa.
Tio bästa albumen någonsin:
Löjligt egentligen. Det finns tusen album till som jag skulle
kunna nämna.
Det mesta av det bästa gjordes på 70-talet. Det är det enda
jag kan vara säker på.
att medelsnoppsstorleken är i slakt tillstånd 9,2cm och i
eregerat tillstånd 13,2.
Jag undrar om det ändå inte är i överkant då jag kan tänka
att de med små snoppar inte i lika hög grad som de med me-
del eller stora snoppar skulle söka sig till undersökningen.
Undersökningens urval har bestått av män med europeisk
eller mellannösternbakgrund. Sålunda inga svar då på frå-
gan om svarta har större snoppar än vita.
Dock kan det nu sägas att det inte finns någon korrelation
mellan stor näsa, stora fötter, långa fingrar och snoppens
storlek.
Nästa steg är att göra en undersökning om hur utbrett det
är att storleken har betydelse.
För män har den garanterat den. Män med stora penisar
har ett socialt övertag på dem med små. Fortfarande är
det ganska vanligt att koppla ihop tillkortakommanden med
liten snopp.
I min egen lilla värld har jag inte sällan stött på kvinnor som
sagt under lite press att storleken visst har betydelse.
PK är ju att säga att snoppen inte har betydelse.
Å andra sidan finns det ju kvinnor som inte drivs i första
hand av penetration och då kan ju storleken vara av mindre
betydelse.
cirkulation och ökning av slapp hud som mer centrala begrepp
än storleken i sig.
När nu liberalismen, åtminstone i väst, nått det stadium där det
enda reella hot mot ordningen kommer från fascism, nazism och
islamism måste man ändå för att slippa kritik från nämnda håll
ge sig på den lilla vänster som finns kvar.
nisationer har helt obegripligt pekat ut
Allt åt alla som terrorister.
Det enda som de grundar detta på är gruppens överklassafaris
till den stockholmska överklassen.
Det är närmast obegripligt.
Terrorism? Våldsbejakande?
Men man bör komma ihåg hur det västtyska säkerhetspolisen jobb-
ade på 70-talet när man jagade tyska terrorister. I det nät man släng-
de ut hamnade tusentals harmlösa vänsterhumanister som genom
registrering råkade ut för Berufsverbot och det var närmast omöjligt
för dem att hävda att de inte var terrorister. De hamnade i en laglös
zon utan återvändo.
Är det detta vi har att vänta nu?
Om man säger att Sverige är ett klassamhälle är man då potentiell
terrorist?
Den tyska säkerhetstjänsten fokuserade helt på vänster och brydde
sig inte ett dugg om den nazism som ännu fanns kvar och ännu min-
dre om den fascism som fanns organiserad.
Våra svenska liberaler har nu fastnat helt på islamister.
De värsta våldsbejakarna, USA och alla des allierade och alla de som
pläderar för drönarkrig som tar med sig tusentals helt oskyldiga i kriget
mot terror , lämnas helt utanför sökfältet.
Det är skillnad på våld och våld.
Så har det alltid varit.
Det våld som makten utövar är alltid nödvändigt.
Det som andra utövar är alltid farligt.
Kriget mot terror synas ju överhuvudtaget inte.
Vad är det för hot som utövats i Danmark och Sverige?
Två mentalt sjuka individer har i ena fallet sprängt sig själv och i
det andra gått ut på gatan och skjutit ihjäl människor på allt annat
än planerad grund.
Hur skall man förutse sådana aktioner?
En övervakning för att täcka av sådana personer innebär slutet för
ett öppet samhälle.
Den innebär övervakning av i princip allt och alla.
Det blir en polis- och övervakningsstat.
På 90-talet när fascister och nazister mördade och misshandlade
invandrare på lös grund eller när boenden för asylsökanden sattes
i brand var och varannan vecka fanns ingen medial hets för att stop-
pa detta. Det sågs som att missanpassade vita barn och vuxna som
lekte romen av sig. Det var ju inget som helst hot mot makten i sig
och man kunde ju inte gärna få med vänstern i bekämpandet så då
lät man det vara.
Under de senaste veckorna har jag haft problem med min
bärbara CD-spelare. Min Sony ger ett ljud som inga andra
CD-spelare jag prövat. Tyvärr har de slutat att göra den
och den finns inte att köpa vare sig som ny eller begagnad.
Jag köpte en Phillips på nätet och flera påstod att det var ett
bra ljud i den. Det var inte sant. Bara en Franciskanermunk
i konvulsioner efter multipla pollutioner skulle kunna hävda
att denna CD-spelare gav bra ljud.
Så upptäckte jag att det var ett glapp i uttaget för högtalaren
som var problemet. Jag tog medicintejp och snurrade fast den
och det fungerade. Så nu skakar skallen igen. Heroes av Saba-
ton gör livet lättare särskilt när man skall diska.
1990 satt jag på jobbet och såg en otroligt dålig film.
Under några år hade vi den som referens på jobbet
om något var otroligt löjligt eller uselt. Vi sa helt enkelt:
-Det är Road House!
Patrick Swayse spelar en dörrvakt och filmen kan ses
som en dörrvaktarnas Rocky. Åtminstone de dörrvakt-
er som dödat hjärnan med steroider.
I denna soppa finns en dialog mellan den hårda dörrvak-
ten och den snygga läkaren som plåstrar om honom:
Doc: Your file says you've got a degree from NYU. What in?
Dalton: Philosophy.
Doc: Any particular discipline?
Dalton: No. Not really. Man's search for faith. That sort of shit.
Doc: Come up with any answers?
Dalton: Not too many.
Doc: How's a guy like you end up a bouncer?
Dalton: Just lucky I guess.
Filosofi?
Nu använder New Yorkpolisen denna film i sin utbildning.
Ännu en anledning att aldrig åka dit.
på Migrationsverkets förvaring. De väntar där på att bli
avvisade.
Det är människor som levt i Sverige i allt från några år upp
till sju år. Så lång tid kan det alltså ta att få ett besked. Någ-
on har fru och barn.
De skall utvisas till städer de inte sett på många år. De skall
till städer de inte känner någon. De har ingenting kvar dit de
skall.
Det är märkligt att Sverige med dess historia beter sig på det
sättet.
Under andra halvan av 1800-talet emigrerade 25% av landets
befolkning.
De ekonomiska flyktingarna som flydde usla jordar, upplevelse
av religiöst tvång eller att landet inte hade något att ge, alla des-
sa som ändå hade lite pengar att betala för resan åkte till Ameri-
ka.
De som inget hade var hänvisade till Danmark och Tyskland och
en tillvaro som inte var så mycket bättre. De blev daglönare, tigg-
are eller gick bara under.
Ändå, alla de som pratar om svenskhet och det svenska, tycks inte
kunna denna delen av den svenska historien.
Borta tycks tanken om solidaritet vara. Sverige och svenskarna som
genom den moderna historien varit ett föregångsland när det gäller
just solidaritet. Allt från Abessinska kriget då de italienska koloniali-
satörerna bedrev folkmord på 1860-talet och svenskar samlade peng-
ar till bl a amulanser, över Spanska inbördeskriget då många svenskar
for för att delta på republikanernas sida mot fascismen till Vietnam då
svenskar gick man ur huse för att visa sin solidaritet.
Nu verkar den delen av det svenska folkliga arvet gått under.
Nu spottar vi på tiggare, vill stänga gränsen och om vi tänker utanför
landet handlar det om att skicka vapen till diktaturer eller soldater till
moderna kolonialkrig under USAs flagg.
är alldeles utmärkt.
Hon visar att Alliansen alla privata aktörsprojekt har
kostat skattebetalarna hundratals miljoner kronor.
ROT och RUT har gett oss luftprojekt i massor där
man bara kasserat in pengar utan att göra något.
Om detta borde exempelvis GP skriva om istället
för att springa ärenden åt en rättshaverist och på
vägen slå undan benen på en av de största fotbolls-
klubbarna i Göteborg.
Jag undrar hur svenska kommentatorer ställt sig till
en skidåkare som under senare bara tränat och säll-
an eller aldrig deltagit i tävlingar och sedan kommer
till de stora mästerskapen och är helt dominant.
Hade han kommit från Ryssland, Österrike eller Fin-
land hade det snackats om doping.
50km på skidor med de villkor som var idag är ju som
samhället i stort. Det handlar om att fisa lite bakom an-
dra och låta dem göra jobbet och så när det är dags för
att synas blixtrar man till och ställer sig först. 20 sekun-
ders finlir går före två och en halv timmas grovarbete.
Nu är det 29 år sedan Palme mördades. Detta uppmärksammas av
skriver:
Jag är övertygad om att högt uppsatta poliser, militärer och en del av Säpo ligger bakom mordet på statsministern med order från högsta ort alltså svenska staten (flertalet personer från t ex regeringen och andra myndigheter). Jag har vid det här laget läst en hel del om mordet på Olof Palme och det som verkar vara det mest trovärdiga är skrivet av Sven Anér, journalist.
Det är nog bland det mest konspiratoriska jag läst.
Hur många hundra personer skulle i det ovan varit
inblandade?
Och det skulle aldrig kommit fram?
och ledde Olof till Dekorima där en Anti Avsan väntade
och alltså sköt Palme.
När man läser Aners blogg får man också till sig att sjuk-
huset där han befinner sig raderar i hans dator och allt-
så också ingår i den stora konspirationen.