Bilden avslöjar en del om hur vi idag reagerar och hur vi
agerar.
Jag har inte varit någon större vän av postkolonial teori, inte
så som man använt den i den svenska diskursen, men Fanon
har självklart poänger i ett internationellt perspektiv.
Vi reagerar starkt på att samkönade äktenskap nu är tillåtna
i USA. Vad det där handlar om är ju bara vidskepelse och gam-
la värderingar som stått i vägen för humanism. Det kostar inte
kapitalet en dollar att acceptera homosexualitet. Tvärsom är
det en klasslös konflikt. Homosexualitet finns i alla klasser och
överallt.
När det gäller kampen mot svälten blir konflikten annorlunda.
Då handlar det om global klasskamp och det handlar om lok-
al klasskamp. Svält försvinner inte av sig själv. Svält kan av-
skaffas först när de ekonomiska strukturerna rivs och nya er-
sätter som inkluderar alla.
Men det handlar också om att vi är mer angelägna att bli aktiva
när det är vita hudar som utsätts för förtryck och oförätter. Vi
blundar gärna för de små svältande negerbarnen.
Värmland och Gårdsjö 23.30 29 juni 2015:
och några minuter senare:
På väggen utanför skithuset hittade jag spår
av fåglar.
När jag tittade upp hittade jag ett svalbo.
Jag pratade med grannen om tjärnar runt omkring.
Han sa att han som barn var vid en tjärn några mil
bort men att han inte varoit där på 50 år.
Det lät intressant. Så jag tog cykeln och trampade
iväg in i skogen. Efter några timmar på små vägar
och ibland bara traktorstigar kom jag fram.
Bästa punknamnet:
1.40 kilo ris rakt upp i fittan
2. Urin (Fjodors band som lanserades som Sveriges svar på Kiss)
3. The kristet utseende ( som handlar om Kristian Luuks utseende)
4. Sten och Stalin
5. Lö (götebosska för könshår)
6. Dödsknarkarna
7. KSMB Kurt Sunes med Berit
8. Tatuerad snutkuk
9 .Mobbade barn med automatvapen
10.Gods of masturbation
Under de senaste dagarna har jag lyssnat till Yessongs. Det
är en liveplatta från 1973. Yes spelar upp allt de kan och det
är mycket. I mitt tycke det bästa liveskivan någonsin alla
Bland mycket finns här ett av de grymmaste bassolon i rockens historia.
Chris Squire kunde få ett liv i sin bas som få andra.
Vad Yes gör på denna skiva är oförklarligt bra. Vi vet ju att det oförklarliga,
det som måste vara skapat av något annat än människan ,måste vara
skapat av gudar. Men om nu Yes och Squire är gudar..hur kan de då dö.
Chris Squire lämnade idag livet.
Massor av skivor med Yes bar hans signum. Han samarbetade efter tiden
med Yes med hjältar som Steve Hacket. En skiva i eget namn hann han med:
I Kent Wernes bok målas bilden av Sverige upp med bred pensel. Det
handlar om en överklass som skor sig på alla andra och gör det utan
större motstånd. Istället för att organisera sig i klass drivs motståndet
i kön, ras eller sex. Överklassen garvar hela vägen till banken och tillbaka
med fickorna överfulla.
I Roland Poulsens bok får vi reda på hur Arbetsförmedling avväpnar
den stora skara arbetslösa genom att lägga skulden på den arbets-
löse själv. De med pengar har tjänat dessa genom hårt och heder-
ligt arbete medans den arbetslöse är lat och inte kan marknadsföra
sig själv. Inte många protesterar mot detta. Inte många ser det struk-
turella förtrycket i detta. Man har inte tid. Blatten finns ju att slå emot.
Likheten med den tyska krisen på 20- och 30-talet är slående. Då var
det juden som kunde mobilisera motstånd. Juden tog över det tyska.
Man måste kunna sila mygg innan man silar elefanter.
Holm. Det visar sig att när man kollar vad som hänt så är det
polisen som utan täckning pekar ut medierna som hetsande.
Det som däremot är synnerligen obehagligt är de sociala med-
iernas roll. I ett tidigt skede pekas en Niklas(fingerat namn) ut.
Han sägs vara mördaren. Bloggar, FB och Twitter stormar mot
honom och hetsar efter lynchmobb. Så visar det sig att han är
helt oskyldig. Vem kan då ta tillbaka all skit som skrivits? Vem
tar då ansvar för all skit som skrivits? Vem kollar upp hur det
går för Niklas?
Människan är både god och ond.
Många har i sociala medier ett utlopp för sina misslyckade liv
där de kan via alias hitta på en massa skit som förstör andras
liv.
Vad har det med yttrandefrihet att göra?
Vem kan inte ståta med sitt namn när man driver en åsikt?
Vem har glädje över ett anonymt slaskande och påhoppande
av helt oskyldiga människor?
Det skvaller som alltid funnits bland människor i större eller mindre
gemenskaper når nu ut längre och etablerar förföljelser som aldrig
förr.
I en artikel i senaste numret av SANS diskuteras det här
med diskriminering. En transperson hade nekats att gå
in på damernas på ett badhus. Kvinnorna på avdelningen
hade motsatt sig detta.
Då är frågan: om jag genom ett trollslag fått för mig att jag
är kvinna skulle jag då ha rätten att gå in på damernas på
Valhallabadet?
Vad jag kan se är den slutgiltiga lösningen på just detta pro-
blem är att ha helt öppna ombytesavdelningar på badhus.
Ett gemensamt istället för ett för damer och ett för herrar.
Om det nu skulle genomföras då skulle ju en stor grupp
muslimska företrädare skrika i högan sky och prata om
diskriminering och kräva slutna rum för damer och kvinnor.
Ja, inte bara de. Damerna på kallbadhuset i Långedrag har
ju i reportage sagt hur skönt det är att ha en fristad för bara
kvinnor utan manlig närvaro.
att om man skall komma åt terrorismen skall man inte stiud-
era de bakomliggande orsakerna till terrorn utan man skall
bekämpa de världsbilder som skapar terrorism och terrorister.
Jag kan inte förstå varför det skulle ligga en konflikt i att både
bekämpa världsbilder och att se till de bakomliggande orskak-
erna.
Elensky blir riktigt obehaglig när han sedan söker förklara att
terrorismen utförs av indoktrinerade svaga själar som dessutom
är fega.
Jag kan inte se att det är fegt att spränga sig själv i luften.
Jag kan inte se att det är fegt att offra sitt liv för sin uppfattning.
Oavsett om det är tro eller religion,
Det skulle då varit klädsamt att i sammanhanget tagit upp den stat-
liga terror som utförs av i första hand USA och Israel.
Är det bättre att vara en amerikansk marinsoldat? Om några är in-
doktrinerade är det väl den amerikanske soldaten?
Det är kristendom och nationen som trummas in och det tillsammans
med en falsk brotherhood står sig marinsoldaten in i döden.
Ännu värre kan jag tycka det är med legosoldaten som mördar för
pengar. En stor del av amerikanska marktrupper är ju privata bolag
som tjänat miljarder gånger om på att slakta irakier och afghaner.
Den statliga terrorn så som den utfördes av Israel i Gaza där det var
uppenbart att man siktade in sig på civila mål för att sänka moralen
hos folket i Gaza är väl i sammanhanget det mest klandervärda och
inte minst fega. Hur modigt är det att via drönare mörda civilbefolkning?
Elensky skriver att man mobiliserar genom att prata om mördade barn
och kvinnor. Ja, men det är ju sant! Det mördas kvinnor och barn!
Bägge sidor använder exakt samma propaganda.
USA och Israel säger sig skydda kvinnor och barn genom att mörda
de andras kvinnor och barn.
IS mördar andras kvinnor och barn för att hämnas sina egna mördade
kvinnor och barn.
Vilken sida kan in den kontexten säga sig ha den stora rätten?
När sommaren kommer finns det två saker som alltid
återkommer. Dels är det mord på ung kvinna och dels
är det våldtäktsvågor som uppstår när kvinnor blir mer
lättklädda.
Om det senare.skrev ETC utförligt i ett antal artiklar und-
er 80-talet.
1977 gav Lars Molin ut romanen Sommarmord som hade
alla de intriger som mordet på Lisa Holm har.
Mord på ung kvinna/flicka.
Stigmatiserade brottslingar.
Usla poliser.
Hänsynslös media.
1994 gjorde Molin film av sin roman med Peter Haber och
Rolf Lassgård.
Vad som skiljer idag är att vi har en öppet rasistisk opinion
som snabbt kan skylla Holms död på invandringen.
Den opinionen och media kokar ihop och ger lösningen att
litauerna skall dömas utan rättegång då dådet är så fruktan-
svärt.
Sven-E Olsson som skrev om film i Arbetet under några decennier
och som var min ledstjärna när det gällde film skrev om Molins
film:
Sven E Olsson, Arbetet: "Upptakten är en aning trevande. Personerna rör sig i
inre och geografiska rum som blir lite luddiga och sammanhangslösa, åtminstone
för mig som inte läst förlagan. Bilderna är trista. Ljudet smårisigt.
Men väl
framme i den här kuststaden blir filmen bättre. Mycket bättre, rentav.
Gestalterna blir trovärdiga och levande, deras konflikter och komplikationer
syns i kroppar och ansikten och hörs i deras språk.
Regissören Molin vet att
författaren med samma namn gett honom en historia som han kan lita på. Han
berättar bara indirekt och antydande om det värsta som händer. Han adderar i
stället detalj till detalj i sitt hårdnande spel mellan individen och samhället,
vilket på en gång ger en väl sammansatt och förtätad spänning - men också laddar
för det slut som kanske en och annan deckarfantast finner mera regelvidrigt än
bra."
Där jag växte upp betonades vikten av fysiskt arbete med
stora ord. De verkliga orden hade liten eller ingen betydel-
se alls. Anledningen till att vi hade böcker hemma var att
farsan inte hade mod nog att säga nej till bokombudet för
Metall på Götaverken. Det var så jag började läsa de sven-
ska arbetarförfattarna.
Men arbete var viktigt. Fysiskt arbete. Min käre far var irri-
terad över att jag låg inne och läste istället för att arbeta med
något. Jag löste det genom att läsa gående. Det blev en halt-
ande kompromiss, men det gav lite ro åt oss båda.
Under 70-talet kom det ut flera böcker om arbetets mening. I
efterdyningarna av -68 delades vänstern i en drömmande och
utopisk del och bister och karg utopistisk del. I den förra drömm-
en skulle individer frigöras, i den andra skulle kollektivet frigöras.
Drömmarna tog Marx bokstavligt. I en snar framtid skulle vi bara
behöva jobba ett par timmar om dagen. Maskinerna skulle ta hand
om resten. Vi skulle kunna ägna oss åt fiske och poesi på all den
lediga tid som skulle uppstå.
Idag när vi pratar om arbete har arbetet egentligen inget värde. Det
handlar i princip bara att vara kontrollerad och att på en specifikation
på det i slutet av månaden. Massor av arbeten är onödiga. Det är
konstruktioner för att människor skall kunna få en ersättning.
De arbeten som finns kräver en kunskap som de som inte har arbeten
inte har.
Vi får alltså en massa människor som inget betyder och som i en sam-
hällelig mening inget kan.
Ingen vill tillhöra en sådan grupp eller klass.
Därför är det viktigt att hitta grupper som är sämre än sin egen.
Där kommer etniciteten in.
Om jag inget betyder är det viktigt att det finns någon under mig i hack-
ordningen.
Söndra och härska var redan romarnas credo. Ge vissa grupper belön-
ingar mot att de strider mot andra. Britterna var mästare på detta i Indien.
Den europeiska överheten har allt att vinna på att konflikten i samhället
blir etnisk istället för klassmässig. Det är den Andres fel.
I grunden ligger hur vi skall fördela ett samhälles resurser. Om vi fortsätt-
er som nu restaurerar vi till den absoluta staten med en liten grupp ofant-
ligt rika och närmast fullkomlig makt och mot detta en stor massa med lite
eller inget inflytande alls.
Då blir det förr eller senare klasskrig.
Alternativet är att söka lösningar med medborgarlön och skapandet av
sociala rum där alla kan hitta sitt eget att vara i och att känna någon form
av delaktighet och en känsla av utveckling, att beröra och beröras.
Det är dock långt kvar. Dagens system kräver enorm kontroll. Morgondag-
ens kommer att kräva ännu mer. Hur skall man kunna förstå att en liten del
av mänskligheten skall sitta på nästan alla tillgångar?
Bara kontroll socialt och repressivt kan bära ett sådant system i längden.
för sitt barn.
Tobias som mannen heter har i flera år kämpat för att
få vårdnaden om sitt barn men han kämpar mot väder-
kvarnar. I detta fallet Socialtjänsten i Bollnäs.
Bland det märkligaste i Socialtjänstens krig mot Tobias
är att de i intervjuer de gör med honom håller emot hon-
om att han är ateist. 2015!
Märkliga teorier om anknytning dribblas fram och tillbaka.
vad man borde kunna säkerställa är att olika former av
psykologiska ideer är allt annat än vetenskapliga.
Psykoanalysen eller diverse psykodynamiska skolor är
bra instrument för att tolka verkligheten men är ett myck-
farligt vapen när det används på det individuella planet.
Jag tänker på allt kaos runt Sture Bergwall. Hur man an-
vände en teori och gjorde den till lag och anpassade verk-
ligheten till teorin istället för tvärsom.
När jag hör soctanterna prata med Tobias beundrar jag hans
lugn. Det är ändå hans barn det handlar om.
När jag var på ett av mina första besök på mödravårdscen-
tralen fick jag och min förstfödde samtala med en dietist..
Jag berättade vad jag gav min son för mat.
Hon påpekade att det var mycket skadligt för mitt barn att
ge honom nyponsoppa. Det var bara en i raden av fel hon
tyckte jag gjorde.
Hon sa att han kunde få övervikt om jag fortsatte så.
Jag frågade då om hon pratade av egen erfarenhet.
Det blev inga fler besök på den Mödravårdscentralen.
Det finns svenskar som nu höjer rösten för
att vi skall ta hand om svenska uteliggare.
Det skall vi göra genom att visa ut utländ-
ska tiggare.
Frågan är vad vi gjorde åt uteliggarnas situa-
tion innan tiggarna kom?
Simpla stölder är ju bara orsakat av fattigdom.
Vem stjäl om man har möjlighet att köpa?
Igår stod jag i kön på Netto då två ur personal-
en kom springande. En man hade rusat in på
lagret och snott 40 stora chokladkakor.
Personalen kom ikapp honom och han följde
snällt med tillbaka med kakorna tryckt intill sig.
Tjuven var huvudet större än personalen och
var i 30-årsåldern. Men han gjorde inget mot-
stånd utan lät sig ledas tillbaka in i butiken.
Idag när jag pratade med en som var med så
börjar han helt plötsligt springa. Någon hade
tagit två stolar i förbutiken och sprungit iväg.
Varför stjäla så simpelt om man nu ändå skall
stjäla?
Hur tänker man då?
Det finns en liten grupp vänster, Myrdalianer, som anser att
framgången för SD inte beror på deras hets mot invandrare
utan en klarsyn vad det gäller nation ,religion och synen på
överheten
Det är att måla guldfärg på skit.
Om man nu kan prata om en traditionell arbetarklass längre
så står ju inte den i sig för något gott. 70-talets kommunist-
iska vänster hävdade ju det. Allt gott kommer från arbetar-
klassen var parollen.
Hur man nu än vill definiera SD , fascism eller inte. är det ju
helt uppenbart att partiets enda stora fråga är invandringen
och hur illa det blivit i Sverige pga av alla blattar.
Kritiken mot EU är ju inte klassbaserad utan grundad på tviv-
elaktig nationalism vilken inte är baserad på folket utan på
dess kungar.
Myrdalianserna hävdar alltså att om vänster också blev lite mer
rasistisk, hyllade gamla kungarna, firade julafton och midsommar,
hyllade griskött och tog sig en rejäl fylla i Folkets park till tonerna
av dansband eller schlager då skulle vänstern bli en kraft att
räkna med. Med ett sådant perspektiv borde man studera Nils
Flyg som gick från att vara socialist till att bli nationalsocialist
i tiden före Andra Världskriget.
Dagens outfit: ett säkert kort om man vill ligga.
Inom gaykretsar finns det de som ägnar sig åt barebacking.
Det innebär att man har oskyddat sex för att inte låta sig
hämmas av HIV. Ungefär samma tanke som när HIV-smitt-
ade män i Sydafrika våldtar unga tjejer i tron om att de då
skulle slippa smittan.
När den första svenska kvinnan som läste upp TT-nyheter i
radion Astrid Kindstrand skapade hon en folkstorm. Många
som ringde ner Sveriges Radio var kvinnor som tyckte det
var fruktansvärt att en kvinna läste upp nyheter om krig och
elände i radion. Inte mycket av girlpower då.
1938 reste Lubbe Nordenström runt i Sverige och skildrade
trångboddhet och bristen på hygien i underklassen. Många
var de som ville skjuta på pianisten istället för på problemen.
Idag har vi på sina håll liknande problem. Den nya underklas-
en i förorterna bor trångt och ofta i dåliga lägenheter. Av olika
anledningar duschar man inte utan går omkring i svett och
ohygien. Många idrottsledare och gymnastiklärare ger upp
dem ojämna kampen mot snusket efter träning eller lektion.
Danmark har i dagarna haft ett val.
De sista veckorna handlade valet bara om
invandringen och dess konsekvenser. Dansk
Folkeparti behöver inte ens vara aggressiva.
De behöver bara skriva och säga:
Ni vet vad vi vill.
Konservativa som i princip utraderades gick längst
i sin propaganda och slängde upp affischer mer bud-
skapet:
Stoppa naziislamismen.
Kunniga kännare som Gösta Lempert säger att orsak-
en till att allt kom att handla om invandringen och dess
konsekvenser var och är att alla partier är så rörande
överens om allting vad det gäller ekonomi, skola, för-
svar och internationellt att knappt någon kan skilja dem
och då återstår invandringen och islam att göra politik
av.
Så ser det moderna korporativa projektet ut.
En gemensam syn på allt.
Alltså, överhetens gemensamma syn på allt.
Vad som då blir är hur man skall sälja denna konsensus-
struktur till folket utan att uppror uppstår.
En historisk strategi är att utse syndabockar och göra dem
till orsak för all olycka och allt ont i samhället.
Detta sker 2015!
Under 80-talet när liberalismen tog den stora striden mot
något slags vänster var det i Sverige en fråga som stod i
förgrunden: budgetunderskottet.
Vi skulle spara för att annars skulle landet gå i konkurs.
Mest skulle de som hade lite spara. De var ju tärande.
De som hade mycket var ju närande så de behövde ju
inte bara behålla allt de hade utan måste ha mer för att
bli ännu mer närande.
Detta jävla trams fick genomslag och i synnerhet hos social-
demokratin.
Idag står vi med invandringen som den nya budgetunderskott-
frågan.
Allt är invandringens fel.
Då liksom nu gör man samma räknefel.
Då räknade bara med statsskulderna och räknade inte in till-
gångarna. Om man gjort det hade underskottsdiskussionen
inte kunnat vara.
Nu gör vi samma sak med invandringen. Vi räknar bara kostnader
och ser inte till att ta med tillgångar i diskussionen.
Det sägs att vänstern väjer för diskussionen om
invandring.
Men vad är av vikt?
blattarna i gettot. Ingen säger något för då slår
den stora hämnden in.
Ingen vågar säga något.
Nej, det stämmer inte.
Jag känner flera som utan att tveka skulle både
ingripa och anmäla om de såg en olaglighet.
Det är det ena.
Det andra är att detta inte är något nytt.
Tystnaden finns och fanns bland stora delar av
gelsbygdens folk.
Inte fan tjallar på en tjuvskytt eller en tjuvfiskare.
Under decennier for flera runt i Värmland där jag
tillbringade mina somrar med sprit i mängder i
kroppen. Rätt många yppar inte att det bränns
sprit i uthusen och vem anger alla de som sälj-
er eller köper smuggelsprit.
Det finns en utbredd tystnadskultur sedan urminnes
tider bland det vi kan kalla etniska svenskar.
När jag växte upp fanns det en utbredd uppfattning att
polisen pratar med. Den som blev misshandlad fick lösa
det själv eller bara svälja det leva med smärtan.
Det var ingen som tvingade oss till det. Vi ansåg helt enkelt
att polisen var dom och inte vi.
Jag hälsar på hos min far som blivit dement och vi
pratar och går promenad. När jag var liten grabb var
det han som puschade mig att gå snabbare och nu
femtio år senare är det tvärsom.
Vi har aldrig haft en bra relation men nu fungerar det
bra.
Vi pratar lite, vi promenerar och vi spelar poker.
Han är 87 år och tror att han är i Värmland och han är
varje gång imponerad över att jag tagit mig till honom
med cykeln.
Han trivs inte med livet på avdelning. Han vill vara ute.
Tid och rum är för honom relativt i ordens vidaste men-
ing.
En gammal man med några få år kvar.
Så cyklar jag till min sondotter.
Hon är 16 månader gammal och är förundrad över allt
som finns att upptäcka: Va e de?
Hon har förhoppningsvis ett långt liv framför sig som kom-
mer att kantas av glädje och sorg.
Så finns jag som det andra ledet i våran lilla stege.
Jag trivs som aldrig förr med livet som sådant.
Jag har inget trasigt förhållande jag behöver älta om.
Jag har inga hang-ups som stör min vardag eller mitt
liv i det stora hela.
Det var som en annan ledare jag träffade i förra veckan
som sa:
Cykla, lyssna på musik och resten av tiden fotboll, inga
relationsproblem eller annan skit.
Bra liv.
Ganska sant.
Jag skulle vilja lägga till böcker, film och serier så är det
mesta täckt.
Livet handlar ju om att göra det bästa av tillvaron för en
själv och då utan att skada andra på vägen.
Ingen borde ju behöva göra saker man inte vill göra.
Jag har inget behov av större yttre upplevelser. Det handlar
ju nästan alltid om att göra upplevelse och sedan få berätta
för så många som möjligt om samma upplevelse.
Kan sammanfattas med Uggla och en lätt modifikation:
Varför skall man ta livet av sig när man ändå inte får höra
snacket efter?
Under tidigt 70-tal när svenskar gick man ur huse för att
solidarisera sig med Vietnams folk uppstod en mindre
debatt om att FNL torterade amerikanska fångar. Detta
tillbakavisades av DFFG i Sverige och då i synnerhet
Sara Lidman som menade att fångarna behandlades väl
och att de sattes i skolor för att lära sig nyttan av socialism-
ens teori. Nog för att mitt nyfödda intresse för kommunism
fanns men även då tyckte jag det lät väl naivt för att vara
sant.
Folk är som folk och hämnas mer än gärna oförätter.
Under krig och konflikter plockas knappast de bästa sid-
orna av det mänskliga fram.
fram i Tyskland ägnade sig åt gruppvåldtäkter. Massor
av siffror men en är att 800000 tyska kvinnor våldtogs av
ryska ,engelska ,amerikanska och franska soldater.
Bilden som målades upp och som fanns hos en ung pojke
jag själv ofta via filmer som Kellys hjältar och Örnnästet
var att de allierade var shyssta och bara dödade tyska
soldater vilka ju dumma och djuriska.
Nu när dessa våldtäkter finns belysta i forskning undrar man
varför ingen sa något.
skedde på hemmafronten och de tyska männen teg om vad
som hände dem som soldater.
Tystnadens tyranni.
Vad gör det med ett folk där alla tiger om fruktansvärda trauman?
Facebook har verkligen öppnat dörrarna till en verksamhet
som jag trodde det moderna projektet stängt för gott. Det hand-
lar om att hänga ut folk till höger och vänster och på de lös-
aste av grunder.
Det är personer som sägs råna, misshandla, pedofila, mörda
eller vilken avskyvärd handling man kan tänka.
Problemet är ju bara att helt oskyldiga råkar illa ut.
Någon person kan börja hänga ut en ovän eller någon som
man inte gillar och så löper tråden.
Vem kollar upp att den information vi får stämmer?
Det är samma beteende som runt 1900-talet gjorde att vita
amerikaner ansåg sig ha rätten att hänga och bränna svarta
i tusental.
Ingen rättegång. Ingen dom. Bara ett verkställande för något
ingen var säker på. Det kittlade säkert bland många att i en
stor mobb få mörda en eller några få och sedan vara säker på
att få komma undan med det.
Det finns en vänster som arbetar för att man
inte skall få säga en massa saker. Det är en
maktvänster som inte har kontakt med vare
sig folk eller historia.
De som arbetar för inskränkningar i yttrande-
friheten arbetar i samma tradition som de djupt
konservativa och fascismen.
Det handlar då om att folk inte förstår eller begrip-
er och måste hindras att få utlopp för sina låga in-
stinkter.
En sann vänster är smaklös och slår åt alla håll men
mest uppåt.
Om vi nu måste tassa på tårna för alla möjliga grupper
som känner sig kränkta kan vi ju sedan inte heller hålla
borta när konservativa och fascister kommer med sina
lättkränkta grupper.
Yttrandefriheten skall vara total.
Det innebär ju inte att man kan slå mot vemsomhelst
och hursomhelst.
Det finns ju lagar i Sverige dit man kan vända sig om
man anser sig vara utsatt för förtal eller förföljelse.
Då handlar det om att man agerar efter det att något
publicerats inte innan.
Det är en viktigt skillnad i det.
Censur skall inte vara ett vänsterprojekt.
Myrdal skriver i Fib/K om hur detta tillägg har gjort att en stor del av all intellektuell
debatt uppstår och får sin plats vid amerikanska universitet. Alltså rätt inne i lejonets
kula tillåts de mesta av intellektuell verksamhet
Av alla de som nu uttrycker sin avsky mot Holms mördare
och önskar tortyr och lynchning är de allra flesta män.
Det är män som ser etnicitet som den stora vattendelaren
i alla konflikter.
De ser inget problem med att säga att det var invandrarna
som mördade Lisa Holm.
Det är ett trubbigt sätt att se saken.
För om man istället anlägger ett könsperspektiv och anklagar
alla män för brottet mot Elin Holm kommer en och annan att
tycka att det blir jobbigt.
98%av allt våld utförs av män.
Jag undrar varför det blev sådan hysteri runt Lisa Holm.
All media gav upp allt för att följa den utveckling de var
ganska säker på att få rapportera om.
De var säkra på att få rapportera om mord.
När man sedan följer kommentarer på FB och läser Av-
pixlat är det fascinerande att allt folk där verkar vilja göra
är att hitta nya syndabockar att projicera sina misslyckade
liv på.
Det spekuleras på Avpixlat om att det säkert är "öststatare"
då "romer" och "Mena-folk" inte springer omkring på landet
och inte brukar mörda flickor(sensationellt goda omdömen
om romen och Mena!).
Flera uttrycker det vanliga. Det underbara lilla Sverige där
inget ont hände har nu blivit ett helvete och det är de mörk-
hyades fel.
En kommentar sammanfattar:
Säna problem hade vi inte på 70-80 talet Konstigt eller??
OBS i P1 har jag lyssnat på sedan mitten av 70-talet. Då hette
det OBS kulturkvarten och ofta var det Willy Josefsson som led-
de programmet. Jag läste sedan också Josefssons krim och den
enda kunskap jag hade om hans författarskap var rösten från rad-
io. Bra krim var det i alla fall.
Många bra program har det blivit.
Senare veckan har jag dock börjat tappa det.
Det är för mycket maktordning och intersektionalitet.
I veckan gjordes det en stor poäng att svensk films karaktärer är
svenska heteromän utan funktionshinder.
30 filmer hade synats.
Vilken grupp tar man då fram första av alla som inte synts:
Jo, transpersoner.
Människor får klä sig i vad de vill i min värld. Människor får gärna
älska det egna könet framför det andra. Ingen skall förföljas eller
kränkas om man nu vill leva så.
Men , hur många transor finns det?
Hur många andra grupper är inte större och mer osynliga än transor?
Men det är ju detta som är kapitalets största seger i den ideologiska kamp
som man segrande gick ur.
Det fanns en tanke bland det globala kapitalets organisationer hur man
skulle avväpna de uppror som höll på att förändra världen under efterkrigs-
tiden med en topp på 70-talet.
Tanken var att allt skulle individualiseras. Kollektiv var fanskap(om det nu inte
var de små kollektiv som kapitalets toppar är) och individen var det enda som
räknades(om man nu inte var fattig eller medellös).
Vidare skapades tanken om maktordningar. Bort med klass och in med grupper.
Män mot kvinnor. Sexuella olikheter mot sexuell likhet. Etnicitet mot etnicitet.
Ung mot gammal. Men aldrig klass mot klass. Aldrig fattig mot rik.
Alltså, kapitalets totala makt skall lämnas orörd. Vad vi skall slåss om är det
som händer och sker under kapitalets torn. Så länge vi slåss mot varandra
under detta torn skrattar kapitalets män glatt och roffar åt sig ännu mer av
våra gemensamma resurser.
göra gällande att det var radikalt att lägga ut
selfies.
Alltså en institutionaliserad narcissism som lyfts
till något eftersträvansvärt.
Skulle det vara radikalt?
Hur vilsna själar ryms då inte inom begreppet radikalism.
Är detta radikalt?
Efter Andra Världskriget så sades att friheten segrade över
tyranniet. Det var en sanning för segermakterna men inte ens
de allierade till dessa segermakter kunde känna någon frihet.
När EU bildades efter Romfördraget 1957 var en av de viktiga
punkterna hur man skulle kunna behålla och utveckla kolonierna
i Afrika.
En brytpunkt kom med Frankrikes stora nederlag i Algeriet 1961.
Då såg man FLN som terrorister på samma sätt som vi gör idag
när det gäller all form av befrielse. Men FLN vann. Det kostade
1 miljon algerier livet. Det var inte gratis och algerierna gavs inte
självständighet. De kämpade den till sig.
Men alla stater i Afrika ville inte denna självständighet.
1963 slöts ett avtal mellan 18 afrikanska stater och EEC(dåvaran-
de EU)i Yaounde, associeringsavtalet.
De var alltså de stater som böjde knä och där lokala eliter sålde ut
sitt land för egen vinning skull.
När många andra länder under 60- och 70-talet stred för sin befriel-
se höll sig dessa 18 i stillhet.
Sålunda kan man se att dagens EU fortsätter på inslagen väg.
Man luftar med mänskliga rättigheter, kvinnans frigörelse, demokrati
och annat örongodis, men vad det handlar om är: marknader, geopolitik
och naturresurser.
Igår var det skolavslutning.
Efter alla procedurer och tacktal och gemensam
lunch for alla ner till Storans uteservering.
På vägen ner träffade jag nåra bekanta som satt
och käkade kebabtallrik. Den ene frågade hur jag
mådde och jag sa att jag mådde bra. Han sa då att
livet kan vara enkelt cykla, lyssna till musik och spela
fotboll och så skrattade han, sedan sa han, och här
sitter vi och ältar relationsproblem.
Det var en bra sammanfattning.
När jag sedan stod vid Storan och fått några öl i mig
och började se mig omkring och såg alla dessa vack-
ra kvinnor snurra runt om mig får jag erkänna att det
ryckte till lite i mellanregionerna. Tolkade det som fan-
tomsmärtor.
För det handlar ju inte längre om vad jag vill. I ett sam-
hällsperspektiv ligger jag ju i den målgrupp som mer ell-
er mindre anses kasserad. Man påverkas av detta och de
flesta av oss vill inte ha partners som är lika kasserade som
vi själva.
Till yttermeravisso så är det så att om jag skulle träffa en
ur gruppen de icke-kasserade skulle ju den personen vilja
ha relation och det vill ju inte jag. Sålunda är dörrarna stäng-
da.
Jag rökte två cigg. Det smakade inget vidare så jag tror nog
att mitt sluta-röka-projekt kommer att hålla.
Ganska tidigt cyklade jag hem. Det var den första riktigt somm-
arkvällen. Om det varit förra året hade jag trampat upp till Del-
sjön för kvällsdopp men värmen har inte infunnits sig detta år.
Väl hemma såg jag att klockan var 2045.
Om man kommer hem vid tiden efter att ha tagit några öl då är
man gammal.
Grymt bra platta att lyssna till i sommarkvällscykling
Jag har varit medlem i Kommunal fackförbund sedan 1977.
Under denna tid har jag kontinuerligt fått förbundets tidning
Kommunalarbetaren. Oftast innehåller den inte mycket att
läsa annat än recensionsavdelningen där korta omdömen
ges om film och böcker. Sedan har de ett lätt korsord som
jag tävlar med mig själv om att lösa på kortaste tid vid en
morgontoalett utan stress.
Senaste numret var en positiv överraskning.
Ny lay-out.
Ny form. Lite mindre.
Med ett mindre glättigt och styvare papper.
Det är ju inte så många tidningar i dag som funderar på
annat än hur man skall komma in på nätet och i det per-
spektivet skall Kommunal ha en stor blomma.
När Kemal Ataturk 1925 startade moderniseringsprojektet
i Turkiet var en av hans första åtgärder att förbjuda fezen.
Istället skulle man bära hatt. Det blev en konflikt för mång-
en muslim. På flera ställer utbröt öppna konflikter.
Ataturk liksom många andra nationsbildare, Gustav Wasa
exempelvis, visste att man inte lagar omelett utan att knäcka
några ägg.
Upproren slogs ner hårt. Människor fängslades i tusental och
ledare hängdes. När man summerade upproren hade 78 per-
soner förts till galgen för avrättning.
Så många döda för en huvudbonad?
Eller var huvudbonaden bara en symbol för en djupare struktu-
rell konflikt?
Under 80-talet när vänstern sakta maldes ner av den nyliberala
vågen uppstod en debatt om mediavänstern. Det var Jan Myrdal,
Lars Gustavsson, Sven Fagerberg och Sven Delblanc som initie-
rade den debatten. Den handlade i princip om att det fanns en
svensk medelklass som livnärde sig på att producera åsikter som
skulle kunna tolkas som vänster men som egentligen bara syftade
till att skapa makt åt sig själva och den grupp man tillhörde.
igår intervjuades en forskare som förmedlade att så gott som alla
journalister skyr förorten som pesten och vill helst bo där annan
medelklass bor, däremot gillar de att skriva om och debattera den-
na förort.
Marx skrev att varat bestämmer tänkandet.
Då det idag inte finns mer än svaga organisationer som driver de
mest utsattas talan blir det mesta bara snömos och en fråga för de
som driver frågorna att skaffa sig en plattform och sedan flytta från
den förort de så ivrigt kämpar för.
Den i dagarna omskrivne Joe Hill skrev en gång om modfälldhet:
Don´t mourn, organize.
Det är väl vad det handlar om i det stora hela.
Vänstern har alltid varit och är delad i två linjer vad
det gäller skolfrågan. Den ena delen är pragmatisk
och tittar till hur det ser ut och hur det i det lilla kan
göras bra och förbättras. Den andra delen är helt
ideologisk. Man kan inte kritisera elever, man kan
inte kritisera nuet för då är man populist och allt
skjuts upp till ett högre ideologiskt plan, borta från
all verklighet, där man säger sig hitta alla lösningar.
mellan radikaler från ETC och Arbetaren vilka häv-
dar att det är populism att förbjuda mobiler i skolan
medans liberala Neudling hävdar att det är bra.
Jag undrar om radikalerna satt sin fot i en skola de
senaste tio åren?
Jag undrar om de förstår vem som drabbas av att
alla kan slafsa med mobiler?
De svagaste eleverna använder mobilen för att fly
skolan.
De duktiga eleverna kan använda den som ett instru-
ment för att söka kunskap.
Så radikalerna hamnar som i debatten om flumskolan
på de starkas sidas medans liberalen hamnar på de
svagas sida.
Radikalernas undflyende attityd till mobiler i skolan är
ju på så vis den verkliga populismen.
i Sverige är en märklig dag.
Vad firar vi?
Varför firar vi?
- Ingen tog upp risken med nationaldagar. I många länder är det här ju dagar när människor jagar folk med annan härkomst. Ingen tittade på nationalismens faror. Man såg det bara som ett trevligt jippo med kung och ballonger.
Liedman:
De nyliberaler och globalister som nu på universitet, i medier och politik hävdar att folkligt nationsbundet kulturella olikheter är imaginära är, om de inte tillhör det traditionellt tunna överskiktet, antingen oberesta, dumt obildade eller köpta.
funderar över hur det oorganiserade alltid slutar i kaos och de
som drabbas värst är de längst ner på samhällstegen.
Jag lyssnar till de två tragiska flickor som fick sina liv förstörda
och detta för att få känna några dagars makt där de kunde spri-
da skit om andra och få massor av uppmärksamhet.
Jag tänker på den unge man som först pekades ut för att ligga
bakom Instagramkontot och som mordhotades av en drös idiot-
er i vår stad. Hela släkter skulle ut och ta hämnd. Detta i huvudsak
av män som ägnar hela sitt liv att smutskasta kvinnor utanför sin eg-
en släkt och flera av de som skulle göra upp med den oskyldiga unge
mannen har ett CV som ingen skulle vilja ha. Det var bara ren tur att
den unge mannen inte lynchades. Nu misshandlades han till slut av
fyra stycken en kväll vid en busshållsplats och det när de flesta trodde
att affären var avslutad. Men för vissa ger det en kick att likt fega rått-
or misshandla i grupp. Man behöver inga egentliga skäl.
Jesse Washington hängdes och brändes av en mobb i Texas 1915. Han var en av tusen-
tasl som mördades av mobbar som skulle skipa rättvisa själva
Så kom upploppen och de var av den art som ibland inträffar när unga
inte vet vad de skall göra. Saker bara sker och det kan sluta i vad som
helst.
De flesta som sprang runt i city någon dag eller letade efter kontoinnehav-
arna hade med säkerhet själva hånat folk anonymt på nätet.
Innan folkrörelserna organiserade folket irrade samma folk
runt och tyckte att meningen med livet var att tro på Gud och
att belöningen skulle komma efter jordelivet. Solidariteten
gällde bara de närmaste och man sålde sig till högstbjudan-
de om de så bara gällde lite pengar.
Överklassen menade att de som var kriminella eller inte hade
arbete var slöa, ogudaktiga och deras problem var deras brist
på moral. Kriminalitet var ett individuellt problem som grundade
sig att människor hade svaga värdegrunder och allmänt låg mo-
ral.
Så med folkrörelserna blev solidariteten allmän. Alla skulle med.
Kriminalitet sågs som ett samhällsproblem och om man ville min-
ska kriminaliteten var samhället tvunget att undanröja dåliga soc-
iala miljöer vilka var de som skapade kriminalitet.
Så idag är vi tillbaka till ruta ett. Vi skall inte prata om klass utan om
dåliga individer som saknar värdegrunder och som har låg moral, ja,
vissa förenklar det ännu mer och menar att bara blattar blir kriminella.
Inte undra på att många ropar på mer religion som lösning på problem-
en.
Det som för bara några decennier sedan sågs som något skadligt och
förkastligt har idag blivit något eftersträvandsvärt och positivt. Det hand-
lar alltså om att sprida "mjuka" värderingar, det som förr kallades kultur-
imperialism, och på det sättet vinna marknader för sitt land och sina före-
tag.
För USA har ju Hollywood stått i centrum när det gäller att sprida dessa
mjuka värderingar. Inatt visade en av våra reklamfinansierade TV-kanal-
er kalkonen The Postman som trots sin uselhet ändå nådde en publik.
Filmen är gjord 1997 och i god postapokalyptisk anda. Costner hade ju
vid den tiden gjort Waterworld som också den kacklade högt.
!997 hade muren och Sovjet fallit. Det islamitiska hotet hade börjat målas
upp men ännu vid denna tid fanns ingen tydlig fiende. Alltså får Costner
hitta på general Betlehem som är en klassiskt skolad despot vilken cite-
rara de gamla romarna på latin. han kan också slänga iväg ett Shakesp-
earecitat emellanåt. Mot denna skolade despot står en postgubbe vars
revolutionär handling är att återupprätta postgången i USA. Det är inte
så dumt som det låter, det är dummare.
The Postman är efter Red Dawn 1984 där Patrick Swaysee via gerillakrig
försvara USA från det ockuperande Nicaragua och den ännu värre remaken
2012 där man bedriver gerillakrig mot den ockuperande stormakten Nord-
korea.
Men det är som med vapen. Om man slänger smutsiga bomber mot en
civilbefolkning behöver det inte vara några dyra eller sofistikerade vapen,
de dödar i alla fall.
Samma princip gäller för de mjuka vapnen. De dödar tankar och förmågan
att sätta saker i sammanhang.
På bästa sändningstid i TV4 kan man säga följande:
– Vad som kan hända med autistiska personer det är att man blir fixerad vid exempelvis att döda, säger Henrik Belfrage, forskningschef vid Rättspsykriatiska regionkliniken, i programmet.
Det må så vara att man på 1800-talet spred
skrönor och vidskepelse om allt från autister
över CP-skadade till vänsterhänta, men att
år 2015 sprida sådan smörja är oförlåtligt.
De senaste seklerna har visat att visioner kan få massorna
att röra på sig. Det räcker inte bara med att det rent faktiskt
föreligger en situation som kräver förändring, den måste star-
tas.
Det var här någonstans jag hade problem med marxismen-
leninismen och den statiska synen på utveckling. I huvudsak
sa m-l att befrielsen kommer för att den kommer.
Jag minns en diskussion om franska väderkvarnar. Jag hade
läst om hur i Frankrike under medeltiden blev ett bakslag för
de större och kraftfullare väderkvarnarna till fördel för de min-
dre. Utvecklingen gick bakåt kunde man säga. Det mindre var
mer lönsamt än det större och till synes mer rationella. Det blev
ingen diskussion. Mina motdebattörer förstod inte frågan. De var
av kategorin, "ty Lenin sade:"
När socialdemokratin och folkrörelserna slog igenom i Sverige
spred de ju en vision om att alla skulle kunna ha det så mycket
bättre och att livet blev så mycket roligare om man gemensamt
arbetade för att det skulle bli bättre. Det var tydligt för de flesta
att ett annat samhälle var möjligt. Den tanken gjorde att man fick
massan att rulla. Den tanken fick många att brinna för att tanken
skulle bli en realitet.
Under 60-talet kom en tanke om att livet som det såg ut i väst, och
för all del även i öst, inte var tillräckligt. Många ville mer än "bara",
bil, radhus, familj, TV och hund. Visionerna stod som spö i backen.
Många började röra på sig. Dock var tankarna för många och benen
för få. Visionerna var inte tillräckligt nära för att kunna bli en realitet.
I vissa fall var också visionerna inte i samklang med verkligheten.
En fullt utvecklad demokrati och yttrandefrihet var inte synonymt med
den utveckling som fanns i de uttalade kommunistiska staterna.
Socialdemokratin gick samma väg som befrielserörelserna i Tredje
Världen. Makten blev viktigare än visionen. När det inträffar stagner-
ar den bästa av rörelser.
Idag kan vi se att det som upplevs som visioner är dels högerradikal-
ism och dels religion. Bägge dessa har visioner. I de ena fallet om det
rena folket och kulturen som bara det blir tillräckligt rent så försvinner
alla problem. Religionen genomgår en renässans där jordelivet blir till
något sekundärt och livet efter döden den stora visionen.
Frågan är om vi rent innehållsmässigt i historien har styrts av något så
jävla dumt som detta(nazismen undantaget)?
När man pratar arv och miljö blir göken extra intressant.
Göken anpassar sig efter olika arter och lägger ägg som
ser ut som värdfamiljens. Gökungen accepteras av sina
värdföräldrar som inte ens reagerar över att deras egna
ungar dödas av gökungen.
Gökungen uppfostras alltså av en annan och främmande
art. När den sedan växer upp söker den en gökpartner
som den aldrig under uppväxttiden sett och lägger sedan
ägg i andra arters bo. Den vet också när det är dags att
flytta som alla andra gökar.
Den är predestinerad att vara gök och inget annat än gök.
Ingen miljö i världen kan ändra på det.
Sluta att röka innebär att en del av min identitet försvinner.
Många är de stunder på dagen som jag belönat mig med
bloss. När detta försvinner infinner sig ibland ett tillstånd
av upplevd meningslöshet. Det bekämpas med att om livets
mening skulle vara att dra i sig skadlig rök är det inte mycket
värde i det livet.
Idag fick jag ta med min lilla sondotter på turne. Hon är alltid
glad och pekar och frågar: e de?
Vi for upp till min fars korttidsboende och när hon stapplade
runt där var det ingen gammal och/eller dement som inte be-
rördes. Farsan gjorde en massa löjliga miner som jag aldrig
sett honom göra för att väcka lilla Tuvas intresse.
Sedan for vi hem till gammelfarmor och hon var lika glad över
att få besök och Tuva stapplade runt med sina två tygdjur som
hon fick låna.
Det var så mycket glädje och källan var en liten tös på 15 mån-
ader.
Livets mening...........
En man blev skjuten i morse utanför ett kafe.
Rosa Mi ligger parallellt med Björlandavägen
och där finns ofta massor av BMW och Mercor
när man cyklar förbi. Mannen som sköts var
känd av polisen.
Säkert något med ouppklarade affärer att göra.
GP klarar ut situationen med som vanligt stor
journalistisk pondus:
Ett vittne var på väg till jobbet när hon fick se polisens avspärrningar. – Det är hemskt. Vad är det som händer på Hisingen? Det känns som det inte går en dag utan att någon blir skjuten, säger hon till GT.
En man säger till tidningen: - Jag förstår att folk är rädda. Nästa gång kanske det är en oskyldig som blir skjuten. Det
- Jag ringer alltid mina föräldrar när jag ska någonstans. Det känns som våldet trappas upp, säger en av dem till GT.
Kamraten håller med: - Det är obehagligt det som händer. Det värsta är att det känns som det inte kommer bli bättre. Jag tycker det är jobbigt.
Jag kollar sedan lite på FB:
-Vart är vi på väg?
-De som sköt hette Börjesson och Johansson hehe.
Tänk om någon kunde tänka till en aning. Fundera över detta med skjutningar
överhuvudtaget. Börja med adverben som svarar på frågorna var, när, vad eller hur
för att sedan gå loss på den stora: varför?