När man kommer till väntrum eller på hotell ligger
det ofta tidningar. Tanken är ju att dessa tidningar
inte skall väcka något som helst agg inom oss.
Vad är då innehåll som inte upprör?
Mat, Mode, Motor, Data och dataspel, Trädgård.
och Resor. Magasin som har detta innehåll är
ofarliga.
Men är det vad vi behöver?
Varför inte Politiska magasin, Idehistoriska, Filoso-
fiska, Historiska, Litteratur.
Varför rädslan för att allmänt diskutera det som fak-
tiskt bestämmer våra liv?
En dag är det roligt att vara med fotbollsspelare i England sedan blir det bara tråkigt. En massa väntan i passivitet. Det hjälper föga att jag har handklämmor,mobil och böcker för tråkigheten tar över. Jag äter gott och sover mycket men om jag skall må bra måste där finnas en mening med det jag gör. Livet är mer än fotboll. En obehaglig känsla finns här. Allt som räknas är prestation. Om du inte presterar kasseras du utan några skyddsnät. Det är inte riktigt den rådande tanken om idrottens mening i Sverige.
Jag ser massor av tjocka människor med tom blick,cocacola i ena handen och pomes frites i den andra. Det brittiska imperiets sönderfall. I rummen bredvid mig bor några män från Blarney i södra Irland i ett annat en man från Derry på Nordirland. De menar att den krisa frågan är löst. Männen från Blarney har under sin livstid bara läst om våldet aldrig upplevt det. Så också med mannen från Derry. När jag berättar om våldet i Göteborg blir de förskräckta.
Först 20km gång från Nikkaloukta till Kebnekajse
fjällstation och jag var dödligt trött.
Andra dagen besteg vi Kebnekajse rätt upp i 9
km och det i rullande stenar och is. Det var inte
många steg man kunde ta utan att titta ner.
Så jävla trött. Ont i fötter och ont i knän och ont
i lår.
Så tredje dagen 20km gång igen. Tillbaka i Nikka-
loukta var jag helt totalt slut.
Det var tre dagar i homogen etnisk smmansättning.
En svart man torkade borden i Nikkaloukta.
Jag skulle också tippa på de flesta tillhör de högre
klasserna i landet. Det är nämligen inte gratis att
ta sig hit och det är inte gratis att plåga sig runt
Kebnekajse.
Vad jag hört är jag numera accepterad av hipsters
som sätter Kebnekajse som nummer 1 vad som skall
göras för att vara hip.
Bra bok för att läsa om bakgrunden.
Igår greps en känd nazist med mer bomber på
sin gård än vad Breivik hade på sin. Nazisten
i fråga försökte varna sin SD-vän om att polisen
var på väg.
Så var finns den stora faran idag?
SD och de som rör sig runt partiet säger sig vara
anti-etablissemang. För vissa blir det till något som
är bra och även vissa s k radikala menar att de ställ-
er rätt frågor om förvisso inte alla svar är till belåten-
het.
Det är en syn som är minst sagt ohistorisk.
Vad var NSDAP i Tyskland på 20-talet?
Vad var Partito Nazionale Fascista i Italien under samma 20-tal?
Hitlers och Mussolinis partier var i högsta grad anti-
etablissemang.
Fascistiska rörelser syftar till att bli organiserade mass-
partier som någonsin olika vänsterrörelser.
Det är inte kritiken som skiljer. Det är vad man vill
åstadkomma.
Men en sak skiljer.
I SDs värld finns en överhet som består av alla politiska
partier, all större media, svenskt näringsliv och inte minst
alla typer av radikala rörelser och personer.
En mycket märklig soppa.
Den världsbilden är i stort samstämmig med en gång Hitler
eller en Mussolini.
Den finns inga klasser bara intressen.
Problemet är när de som SD angriper inte heller erkänner
klasser utan också de bara ser intressen.
Jude då-idag muslimen
Idag pratas det bara om islam när det gäller religion
och faran för terror och i vissa kretsar "att at över sam-
hället".
En kan fråga sig varför kristendomen lämnas utanför
den diskussionen.
Livets Ord och vad det gjorde med hennes liv och vil-
ka värderingar som där sprids.
kristna galningar. 50000!
Jehovas Vittnen hade konvent och fyllde arenan. Jehovas
erkänner gud före samhället precis på samma sätt som
islamister. Vittnena är dock mångdubbelt fler än islamist-
erna i Sverige.
Så varför inte jämlikhet när det gäller att peka ut den reli-
giösa faran?
Den offentliga religionen är ett otyg.
Å andra sidan kanske en vänster inte skulle slå bakut var-
je gång islam angrips. Vi är väl ateister?
Lika illa är det när man jämställer angrepp på islam med
rasism. Hur gick det till?
En rasifieringsideolog sa i Petren i P1 att hon var mycket
bekvämare i USA med sin hudfärg. Där hade man kommit
mycket längre i diskussionen om vithet och där var inte
hennes hudfärg lika utsatt.
När man tittar på vad som sägs i Fox News undrar jag över
detta. Menar hon att den amerikanska högern är hennes
bundsförvant?
och muslimer.
Om man inte för in klass i kampen blir det i det stora hela
en kamp för att stabilisera systemet.
De som pratar om vithet menar att bara fler svarta får chan-
sen att få makt och rikedom så är kampen vunnen. De bryr
sig inte om de fattiga. De är intressanta mer än som bräns-
le att få göra egen karriär.
Det är som med feminismen. Bara fler kvinnor får chansen
att göra karriär och skapa rikedom skiter vi i det stora fler-
talet. När stod feminismen upp för den närmast 100% kvinn-
liga fackföreningen Kommunal?
Om man inte har rötter bland de som behöver förändring skit-
er det sig. Grupper eller klasser måste befria sig själva.
Dagens feminister och anti-rasister är i mycket som 70-talets
SKP när man lockas med position och pengar överger man
det man så ivrigt kämpat för. Jaget är störst.
Jag körde morsan till Sahlgrenska idag. Hon skulle undersöka
tarmen och magen. Lavemang och en dag med två liter vätska
som hon tvingat i sig gjorde henne matt.
När jag senare kom tillbaka för att hämta henne stannade en bil
och jag fick hans parkeringebiljett. En halvtimma senare när jag
skulle hämta bilen stannade det en annan en bit ifrån mig. Ur steg
en rasande vacker kvinna. Jag gick till henne och erbjöd henne min
biljett och hon tog tacksamt emot den och jag fick "ha en bra dag"
med mig. Det kändes bra.
Jag hälsade på mitt lilla barnbarn som nu börjar att forma ord och
som vanligt är på gott humör och vill göra massa saker samtidigt.
Jag tankar upp i mötena med henne. Så mycket energi och så mänga
saker hon har att upptäcka i livet.
Jag cyklade hem och lyssnade till Anthony&The Johnssons. Det var
länge sedan nu.
natten och gick med hunden.
Senare cyklade jag upp och tog ett kallt dopp i Härlanda Tjärn och
lyssnade på
Tubular Bells (nyinspelaning från 2003) av Mike Oldfield
som tillhör gruppen skivor som hängt med i 40 år och som alltid spel-
as några gånger per år.
Originalet från 1973
Jag läser i tidningen Musik till gryningen från 1981 som
också var reklamblad inför festivalen i Angered 5/9 sam-
ma år.
Jag har skrivit för Cafe Hisingen som var en kulturförening
som något senare startade en rockklubb som drevs under
ett och ett halvt år. Då hade vi inte lokalen.
Det jag fastnar för är att redan då satsade storföretag på
privata initiativ som "Framtidsfolket" vilka sponsrade stora
galor med kändisar för unga. Det gick inget bra.
Under några år fanns vid samma tid flera föreningar i Göte-
borg som arbetade för fler ställen för unga att vara i. Det var
för unga av unga. En Red Top som idag driver Pustervik bör-
jade här som 14-åring.
Nedrustningen av förorten var en fråga redan då långt innan
den s k massinvandringen.
Jag skrev:
Och det behövs i allra högsta grad på Hisingen,
som liksom andra förorter fått känna på vad kom-
munala nedskärrningar innebär för ungdomen.
spelade på festivalen
Robert Karl Oskar Broberg är död.
1982 var han på Musik till gryningen som var en
festival som kördes i Angered under några år.
Jag körde honom från Blå Stället till scenen.
Det jag visste om honom vid tidpunkten vara att
han var en spexare som hade haft Pling Plong
En glad skit alltså.
En favorit och lite annat än det som han blev känd för
Men den man jag körde i bilen mådde dåligt.
Han satte sig på trappan bakom scenen och det
såg ut som han grät.
Så ropades han in och han gjorde sitt gig och ingen
på andra sidan scenen kunde tro att detta var en
man som grät inombords.
Efter giget orkade han knappt ta sig av scenen.
Han sa inget i bilen tillbaka och han försvann bara
in till omklädningsrummet.
Jag kände stor respekt för honom då. Kunna göra vad
han gjorde trots att han uppenbarligen mådde så illa.
En stor del av jordens befolkning, stater och grupper är
synnerligen kritiska till hur Israel behandlar palestinierna.
Många hävdar att Israel är en apartheidstat.
Västbanken så blir det tydligt. Byn ligger på Västbanken
och bebos av palestinier. Grannbyn är bebodd av israel-
iska nybyggare.
I nybyggarbyn finns alla moderna inrättningar i den pale-
stinska inga alls, inte ens rinnande vatten.
Nu har staten Israel beslutat att riva hela den palestinska
byn.
Orsaken sägs att palestinierna inte har de tillstånd som krävs.
Vad med nybyggarna?
C H Hermasson skrev på 60-talet om de hundra familjer
som han ansåg styrde Sverige. Han gjorde under åren
uppdateringar men någon större diskussion blev det in-
te.
Det var synd. Om man förenat studierna i marxismens
klassiker med ett konkret innehåll hade det kunnat bli
bra mycket bättre.
Dagens vänster lämnar i princip den ekonomiska makten
helt i fred. Man har annat att strida mot: den vite mannen,
de sexuellt inskränkta och den vite mannen igen.
De centrala frågorna för vänstern lämnas åt sitt öde.
Vem äger vad och hur används denna makt?
Hur ser det nya klassamhället ut?
Vad är arbetarklass?
Vad är medelklass?
Vilka är överklassen?
Hur göra med facket?
Hur göra med andra folkrörelser?
Hur organisera de mest utsatta i förorten?
Hur skall kulturen åter hitta hem till folket?
Vad och vilka är folket?
Hur med det nationella?
Hur skall vi ställa oss till EU? Till NATO? Till Ryssland?
Hur skall vi ställa oss till ett nationellt försvar?
Var tog kritiken mot imperialismen vägen? Var tog solidariteten
med det som en gång var Tredje Världens folk?
Adam Tensta gjorde tydligt i veckan hur en del av
vad man skulle kunna kalla radikala rörelsen är helt
besatt av att förbjuda, införa yrkesförbud och även
lagstadga bort förhatliga åsikter.
Denna rörelse verkar inte förstå att om man inskränk-
er i yttrandefriheten mot vad man själv tycker är skit
som rasism, sexism och antifeminism så öppnar man
samtidigt dörren för andra att också inskränka i samma
yttrandefrihet. Borgerligheten vill förbjuda kommunism
(vilket brukar vara en mycket flytande definition)SD vill
förbjuda islam, islamister vill förbjuda alla som inte är
islamister, en del kristna vill förbjuda blasfemi.
Så istället för att strida för en oinskränkt yttrandefrihet
gör man istället motsatsen.
Om du kan förbjuda saker skall också jag göra det.
Tenstas krav att en kvinna som bett om ursäkt för en
dumt uttalande och detta för flera månader sedan skall
utsättas för yrkesförbud är närmast groteskt.
Ännu värre blir det att han satte igång en hatstorm mot
samma kvinna där hon skall våldtas, knullas i röven och
annat.
Man undrar var August Palm, Axel Danielsson, Joe Hill,
Fredrik Ström och andra skulle säga om de för en dag fick
stiga upp ur sina gravar och titta ut över det som idag kallar
sig vänster.
Upp till Härlanda Tjärn idag.
Simma över till andra sidan och tillbaka.
Efter, ett sådant välbefinnande.
Simma är också till skillnad från det mesta
i träningsväg(åtminstone i fritt vatten)också
skönt under tiden man gör det.
tystnadslag, i förorten. I vissa delar är det sant, men det är
inget nytt.
Om man läser böcker från förra seklet, allt från Ivar Lo till
Erik S Alexandersson, beskrivs ungdomsgäng som håller
ihop och när det smäller springer man inte till föräldrarna
och ännu mindre till polisen.
Från 1890 och fram till 1960-tal fanns gäng som slogs i
Gårda, Olskroken och Lunden. Inga av de som slogs gick
till polisen.
1985
När jag var 15 år blev en av mina vänner systematiskt miss-
handlad två gånger för att han skulle ha golat. Han gick ald-
rig till polisen. Jag hotades också och levde med det hotet
under ett halvår. Jag sa inget till mina föräldrar eller skolan
och ännu mindre tänkte jag gå till polis. Ett av mina bästa be-
slut i livet var när jag bestämde mig för att inte vara rädd och
möta hotet. Det blev en konfrontation vid Olskrokstorget. jag
mötte Benny och Benny(de hette så)och sa bara att jag skul-
le slå tillbaka om de började något. De blev lite verbala hot
men inget mer och sedan rann det ut i sanden. En annan
orsak var att J som var drivande blev omhändertagen. På
den tiden hamnade man på anstalt och "vårdades" inte i
hemmiljö. Det gick dock inte så bra med vården.
Det slogs och mordhotades flera gånger under min uppväxt
men aldrig att polisen ens kom på tal. J åkte dit för att han
gjorde ett väpnat rån.
Så vad är så annorlunda idag. Jag skulle säga tillgång till vap-
en. Det våldsamma och den kriminella strukturen i tonåren fanns
och har funnits så länge människan organiserat sig i större orter.
En ganska omfattande grupp av dem som är främlingsfientliga
hyser åsikten att det finns en plan bakom den s k massinvand-
ringen. Hur den planen är formad har jag inte sett någon som
kan reda ut. Det sägs att alla politiska partier(utom SD), all eta-
blerad media(från SvD över ETC till Proletären)och även Svenskt
Näringsliv står bakom denna konspiration.
Bara en liten titt på vilka som skulle vara med gör att hela denna
tanke blir bara löjlig.
De främlingsfientliga tillhör olika kategorier.
En del är helt enkelt korkade svenskar utan bildning och någon
vilja att ens förstå enklare sammanhang. Det är de som sprider
massa skit på Facebook om vänner som hört något som helt en-
kelt måste vara sant. En grupp här har aldrig känt en invandrare
och knappt sett någon. De bara hör och därifrån bildar de en upp-
fattning.
En del kallar sig vänster och ser invandringen såsom ovan(minus
då att proletären skulle ingå i den stora konspirationen). Det märk-
liga med dessa är att de verkar totalt strunta i klass och ännu mindre
klassanalys.
De ser alltså muslimen som det stora hotet. 5% av landets befolkning
är alltså muslimer och en liten del av dessa är vad man skulle kalla tro-
ende och en försvinnande liten del är jihadister. Hur skall man då ta
över och ta över vad?
Det stora problemet idag är inte invandringen. Det stora problemet är
att kapitalet avväpnat både arbetar- och folkrörelserna.
Man kan se hur Sverige såg ut innan organiseringen tog fart i slutet
på 1800-talet. En massa lallande kristna dårar som hade Bibeln som
rättesnöre och som ville sätta icke-troende eller otrogna bakom lås
och bom. En massa som styrdes av prästerskapet vilka i sin tur blev
rikligt belönade av kapitalet.
Jag var och hälsade på en vän igår. Han har ALS och
det finns egentligen inget hopp om överlevnad. Hans
dagar är räknade. Han kämpar på och sliter med det
han har kvar. Nöden prövar vår förmåga och han har
visat sig vara ett lejon. Jag är stolt över att vara hans
vän. Igår beslöt vi, hans kompisar och han, för att gö-
ra en resa i Rom om några månader. Kanske det sista
vi gör tillsammans.
Det är sorgligt men ändå något att se fram emot.
Idag var jag hos farsan. Han är dement. Han går ock-
så mot ett slut. Han har sina klara stunder. Han har
lite svårt med tid och ännu svårare med rum. Hemmet
han är på är som åldringsvården i stort och särskilt på
sommaren. Man tar in vad som helst som personal.Han
gick tio dagar med bruten arm utan att det upptäcktes.
Dock finns några stabila kvinnor som man kan ha tillit
till och som ser till att omvårdnanden i storts ett är god.
Jag tror att han skulle vilja att det var över. Vi talar inte
om sådant. Vi har aldrig varit särskilt känslosamma ell-
er öppna med varandra. Vi har under långa tider varit
ovänner. Men det har planat ut. Det finns liksom inget
att bråka om längre.
Så jag rullar hem på cykeln och lyssnar till Avantasia
för att repa mod.
Jag saknar tidiningen Arbetet och då i synnerhet filmrecensionerna
av Sven E Olsson.
Jag saknar Trädgårdsdags med Ulf Schenkmanis och inte minst hans
bisittare Lars-Eric Samulesson. Varje lördag pratade de skit om gröna
växter.
Jag saknar när OBS kultturkvarten när den låg som sista program efter
22-nyheterna på vardagar och som sedan gav mig natten att fundera
på vad som sagts(jag hade ingen TV från det jag var 16 till 24).
Willy Josefsson var redaktör för OBS under många år och ja, jag saknar även
nya volymer av Josefssons krimböcker.
Jag saknar Efter åtta som var ett magasin som gick på P1 och höll på
en timma. När min förstfödde som alltid vaknade tidigt somnade som
alltid vid 800 hade jag en timma att lyssna och tänka på annat än blö-
jor och mat.
Jag saknar den första tiden när ETC i början på 80-talet kom som vecko-
tidning. Det var en fröjd när tidningen droppade ner i brevinkastet.
Jag saknar de år när nästa bok i serien om Hamilton av Guillou skulle
komma.
Jag saknar Anders Ehnmark och Sven Lindqvist inte längre kommer
med nya essäböcker.
Paret Levitt och Dubner har gett ut tre böcker under samlingsnamnet
Freak. De söker lösningar bortom det normativa. De tycks säga:tänk
som ett barn, förutsättningslöst.
Det kan ju i vissa stycken låta bra men ibland kan jag undra över slut-
satserna.
Som exempelvis när de menar att den kraftigt minskade brottsligheten
i USA mellan 1991 och 97 berodde på att abort blev lagligt 1973. De
menar att många av de som hade blivit kriminella helt enkelt aborter-
ades.
En liten del av något som kan kallas vänster har under
senare tid tagit SD under sina armar. De pratar bara om
invandring och de är emot mångkultur. De säger att vän-
ster blivit höger samtidigt som de själva tycker att SD har
rätt i princip varje fråga de driver.
En annan del av vänstern kom fram när Adam Tensta gjor-
de en PR-kupp i TV4. han skall ge ut en ny skiva och väljer
då att lämna studion som en protest mot vad som hänt näs-
tan ett halvår innan. En kvinna hade då tränat Peter Jidhes
rumpa i TV4. Hon hade på youtube lagt ut ett inslag där hon
pratade om negrer som ett folk. Solklar rasism. Inget snack
om det. Men kvinnan i fråga verkar inte ha alla hästar hemma.
Hon gör också avbön när hon förstår vad hon sagt. Att då ett
halvår senare protestera mot vad en mindre begåvad kvinna
säger på youtube och som hon dessutom senare ber om ur-
säkt för känns bara löjligt.
Om dumma människor skulle uteslutas från TV skulle vi inte
ha mycket att titta på.
Men i ett annat perspektiv blir ju Tenstas protest livsfarlig. Det
finns många människor som i andra sammanhang uttrycker
märkliga åsikter. Det finns människor som är dömda för brott
som är med i TV(allt från snatteri över mord till pedofili)och med
Tenstas logik skulle dessa inte få vara med för då skulle Tensta
lämna studion?
Ännu märkligare blir det när man läser kommentarer om kvinnan
i fråga. antirasister(?) som skriver att hon är en hora och annat
liknande. Hur tänkte man där?
Både SD-vänstern och intersektionalitetsvänstern brister i sin för-
måga att ta in klassbegreppen i sin analys. Det handlar om fattig
mot rik, makt och icke-makt.
Titta på hetsen mot tiggare. Många ylar om att det är gängkrim-
inalitet. Skulle kärringarna utanför Netto vara en del av detta. De
måste väl ändå vara offer. Om det är gäng eller ligor som styr så
kan man väl i så fall angripa toppen i den organisationen istället
för att hälla syra på sittande tiggare eller bränna upp skjul som
de ligger och sover i.
Vem skall vi visa våran solidaritet?
Vem skall vi bekämpa?
Fattar alla ironin? Jag är inte så säker.
I förra veckan i Petren i P1 pratade man om att man i USA kommit
mycket längre i diskussionen om rasifiering. Men hur ser det ut på
gatan? Vem diskuterar? Det är väl så att det är svarta medelklass-
tjejer som besöker USA och får prata med medelklass där och känn-
er sig så nöjda. Skulle USA som är ett långt värre klassamhälle än
Sverige kommit längre med att förbättra för de som har det sämst?
Ord mättar inte.
Man diskuterar framtiden. En Karim Jeb-
ari säger att vårt moraliska underskott
kan åtgärdas genom biomedicin som då
skulle ge hjärnan möjlighet att bli mer al-
truistisk. Han verkar också vara djurrätts-
aktivist. Hur samhällen ser ut bestäms allt-
så att vår natur och kan behandlas gene-
tiskt!
En annan filosof Ingemar Persson menar
att samhällets utveckling helt bestäms av
vår natur och att alla problem kan lösas om
man vaccineras med moral.
Karl Marx skrev en gång att filosofer har i
århundraden ägnat sig åt att förklara världen
nu gäller det att förändra den. han skrev det
i Filosofins elände som var ett svar på Proud-
houns Eländets filosofi. den senare arbetade
i ungefär samma tradition som ovan nämnda
Jebari och Persson.
Förlåtelse är motsatsen till hämnd.
Jag ser filmen Railway man med Colin Firth i ledande roll.
Rollfiguren Eric träffar en kvinna och känner lycka men han
bär på ett trauma efter tiden som krigsfånge i Burma i under
japansk kommando. Eric torteras under lång tid men överle-
ver. Flera av fångarna bor i samma ort. Få eller ens någon
av dem har kunnat leva normala liv efter krigsslutet.
Eric förföljs av sitt trauma som blockerar honom.
Det ställs til slut på sin spets. Han gamle vän hänger sig och
har bara en önskan. Ta hämnd på fångvaktaren.
Så ser det ut för många.
Man skiter i livet bara för att få hämnas.
Se gängmorden i Göteborg.
En massa unga män som slutat leva och bara existera för att
få hämnas. En spiral utan slut.
Se alla de som plågats i krig och konflikter och som inte kan komma
vidare. De lever i det förflutna. Kan inte komma vidare.
Victor Frankl som skapade logoterapin menade ju att det är inte att
blicka bakåt som är det viktiga utan att hela tiden ha blicken framåt.
Om man inte kan förlåta är man helt enkelt en dålig människa.
Alla kan förändras. Om man förändras skall man förlåtas.
Hämnd och straff i efterhand leder ingen vart.
Tvärsom.
Man måste kunna förlåta om man vill ha ett humanistiskt samhälle.
Man måste kunna gå vidare efter en eller flera oförätter.
Varoufakis svenskhån mot långivarna
och vad säger han:
– De vägrade ägna sig åt ekonomiska argument. Vägrade. Man la fram ett argument som man verkligen hade jobbat på och säkerställt att det är logiskt konsekvent, och du möts av ansikten med tomt stirrande blick. Som om du aldrig sagt något. Man hade lika gärna kunnas sjunga den svenska nationalsången – och fått samma svar.
Vad är det hånfulla?
Lite varstans i det som beskrivs som PK-media av SD och andra
rasister smygs nationalistiska och stormaktsanpassliga argument
in. Men vem anpassar man sig till?
Få om ens någon i det s k etablissemanget( i min tolkning pratar
jag om den politiska makten och den ekonomiska)vill man:
-Värna EU-projektet
-Öppna en dörr åt det monokulturella och nationalistiska i händelse
av att pendeln slår över för mycket.
-Man vill dra in Sverige i NATO. Man är ju för att vara en vasallstat
till USA i första hand och EU i andra hand. En del i det projektet är
att projicera det ryska hotet.
-Söka förklaringar i det etniska och nationella är en del av de tre exem-
plen ovan. Grekland är det tydligt. Man ställer grekiska folket som anses
lata mot den svenske skattebetalaren. För några år sedan hade denna
vilja att man skulle göra rätt för sig passat när svenska banker fick 100-
tals miljarder i bidrag för att rädda vad de själva åstadkommit.
Under senare tid har uppfattningen att allt är
invandrarens fel fått större fotfäste även i kret-
sar utanför SDs. En del vad man kan kalla gam-
malvänster vill få det att vara radikalt att säga:
stoppa invandringen. De ältar runt med exem-
pel som ofta är rena vandringsägner. De blir så
inne i detta att de inte ens ser att de överger vad
som borde vara varje vänstersinnads självklara
grunduppfattning att huvudkonflikten i ett sam-
hälle ligger i den mellan arbete och kapital eller
om man så vill mellan fattig och rik.
Några hävdar att mångkulturalismen skapat en-
klaver där invandraren har det bättre än "sven-
sken".
Dan Korn skriver i en krönika i GP:
Adamson citerar den brittiske politiske filosofen Bernard Crick, en av grundarna av Society Against Racial Discrimination, som 1963 sa att britter borde behandla invandrare och etniska minoriteter som jämlikar, men sen la till: Men inte som mer än jämlikar. Det är den balansen som är så svår att nå. Vi har tyvärr en historia med gott om exempel av rasism och förtryck, där man sett ner på den andre. Men man kan se upp till den andre också. Den andre kan sättas på piedestal.
När och var behandlas invandraren som mer än jämlikar?
Klientelismen – röster i valen i utbyte mot att strukturerna lämnas ifred – är en usel idé.
Vad är det för vits med att vilja vara solidarisk på långt håll om man är osolidarisk på hemmaplan?
Detta är nu en tid av omprövningar; flera partier lever med de privilegierades känsla av upphöjdhet, men deras självupplevda välvilja har ett pris som någon tvingas betala.
I förorten har muselmanerna tagit över och förbereder sig
på att införa den islamiska staten. Där rekryterar de till jiha-
dism som snart kommer att drabba alla svenskar.
Det är sådana överdrifter att man undrar när någon
skall vakna.
All vänster har ett ansvar här. Det finns inte där den skall
vara. Den finns inte bland dem man egentligen skulle finn-
as hos.
Om nu inte muselmanerna tar över så är det de kriminella.
Det råder Omerta i förorten sägs det.
Snart tar de kriminella över helt.
Hur många finns det egentligen?
Det som skiljer från förr är att nu finns vapen.
Det är den avgörande skillnaden på att fler dör idag.
Den allmänna trenden i hela västvärlden är ju tvärsom
att brotten minskar hur mycket vi än skriker om motsat-
sen.
Omerta finns lika mycket i Norrland när det kommer till
hembränning och tjuvjakt eller tjuvfiske: vem anger någon
där för polisen?
Det stora problemet är inte jihadister eller kriminella gäng
i förorten, det stora problemet är att vänstern inte finns där
och organiserar ett motstånd, det stora problemet är att folk-
rörelserna nedmonterats de senaste decennierna. Tomrum
fylls alltid med något.
Men fördomar om förorten eller våldsamma överdrifter om vad
som sker där hjälper inga andra än den snabbt växande rörelsen
som grundas i nationalism med fascistiska undertoner.
Årets tour har inte riktigt tagit form än. I flera dagar nu
har det varit etapper där cyklisterna trampar på men
alla väntar bara på de viktiga momenten på etapperna,
bergsprisen och spurtprisen, och självklart slutspurten.
Tendensen är ändå tydlig. Chris Froom ser stark ut och
har redan den gula ledartröjan. Contador har inte rört sig
än men det är när bergen kommer som han kommer att
visa om han orkar utmana om slutsegern. Nibali tappade
idag mot slutet vilket inte är en bra signal. Quintana den
fjärde av de stora utmanarna är som Contador, det är när
bergen kommer som han kommer att visa sig, ändå har
han tappat nära två minuter vilket inte är en bra indikation.
Den förutom dessa fyra som kan utmana är Rigoberto Uran
colombianen som är sexa nu 36 sekunder efter. Det som
talar emot Uran är att han är i ett relativt svagt lag.
leder Bergspristävlingen.
Det tråkigaste att Tony Martin i gul ledartröja föll igår och
det så illa att han bröt nyckelbenet och måste bryta.
När Martin tog ledarströjan var det enligt egen mening det
största i hans liv. Det säger en cyklist som vunnit VM i tempo
tre gånger. Att ha den gula ledartröjan om än för några dagar
är något av det största en cyklist kan uppnå. Det största är att
vinna touren.
Inga större överkroppar på dessa cyklister.
Under de senaste decennierna har det i synnerhet i väst om
individualism. Live your Dream predikas det. Problemet här
är att drömmen är beroende av att en massa människor runt
om gör det de skall för att drömmen skall bli sann. Ingen män-
niska är en isolerad ö. Alla är beroende av att systemen fung-
erar. Om individer och grupper ställer sig vid sidan och ännu
värre motarbetar systemen kommer de att till slut krackelera.
demokratin.
Men vad skall man då göra om man inte gillar systemen, om
man vill förändring?
Få gillar att betala skatt. Ju rikare man är ju mindre gillar man
att betala skatt. Vilket egentligen borde vara en paradox.
Men om många slutar betala skatt rasar ju varje försök till att
upprätthålla ett välfärdsystem.
Vad värre är att den individuella intoleransen också börjar att
hitta kollektiv. Några kollektiv ogillar invandrare andra ogillar
bögar. Dessa kollektiv har ett gemensamt: de vägrar att lyssna
på andra än sig själva.
Så dialogen är ett credo för demokratin.
Både för individen och för kollektiven.
Cyklar igenom Gullbergsvass i natten.
Efter några goda öl på Bishop i trevligt sällskap
är en nattlig cykeltur något av det trevligaste jag
kan tänka mig att göra. Harar springer vilt fram och
åter. De följer ljuskäglan.
Ulf Nilsson som en gång gjorde sig berömd för
att publicera närgående reportage från Vietnam-
kriget och det trots att han inte var där. Han satt
i Bangkok och skrev har publlicerat ännu en krön-
Han skriver:
Över 5 000 våldtäkter anmäls per år. Det är styvt 13 per dag, dubbelt mot Storbritannien och fyra gånger fler än i de nordiska grannländerna. Invandrare står för en oproportionerligt stor del av dessa illdåd, men försöker man få igång en diskussion om detta är man rasist.
Det är ju så SD resonerar.
För det första är det långt ifrån säkerställt att våld-
täkterna ökar. Det kan vara så att kvinnor numer
vågar anmäla i högre grad än tidigare.
För det andra om man säger att invandraren är
överrepresenterad bland våldtäktsmän så är frå-
gan vad man skall göra med den informationen.
SD ser ju den enkla lösningen: visa ut dem!
Men samtidigt gör de ju egna undersökningar som
visar att vissa grupper gör fler våldtäkter än andra.
Om araber gör fler våldtäkter än kineser skall vi då
för säkerhets skull visa ut alla araber?
Gjorde man en undersökning bland svenska län och
fann att i vissa län görs det flera brott än i andra ,vad
gör vi då?
Som Petter Larsson skrev i AB igår sjunker antalet brott
generellt i hela västvärlden och ingen kan riktigt förklara
varför.
Vissa säger att hårda tag hjälper men det stämmer inte om
man jämför länder.
Vissa säger socioekonomiska orsaker men det stämmer långt
ifrån överallt.
Vissa hävdar att bilbränslet blivit bättre och att vi släpper ut
mindre bly och därmed blir unga mindre hyperaktiva.
Vissa pekar på demografin, vi har fler som blir äldre och färre
som är unga.
Men ingen vet med säkerhet vad det beror på.
Mer än SD och Ulf Nilsson som skyller på de mörkhyade.
Rinkebys ungdomar är överrepresenterade i statistiken när det gäller arbetslöshet. Dagli borde i stället tala om den strukturella diskrimineringen och systematiska uteslutningen av en vissa grupper från arbetsmarknaden. Det hade varit mer givande argument i denna debatt.
Förtryck är vidrigt i all dess former och i alla dess yttringar. Vi har alla ett ansvar att gemensamt bekämpa det, oavsett vem utövaren är
Kahin Ahmed
Ersättare i Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd (M)
Samhällsvägledare, Eskilstuna kommun
att hon vill vara hemma med barnen och baka och under-
stundom glädja sin man med en kåt fru.
Det känns ganska mycket 1800-tal.
Å andra sidan suddas gränsen nu ut mellan vad som är
vänster och höger.
Kvinnan i artikeln vill ju vara till för andra, sina barn och sin
man. Är inte det i grunden vad solidaritet handlar om.
Jämför med mången vänster som bara pratar om det indi-
viduella projektet. Man skall förverkliga sig själv. Barnen
kommer ju då i vägen.
Är inte det motsatsen till solidaritet?
Det blir så här när klassfrågan inte tas med i kontexten.
Jag lyssnar till en rasifieringskvinna i P1. Om man bara
pratar hud som man gör i USA vad sker då om det skul-
le komma dithän att huden diskuterades bort?
Klasserna skulle finnas kvar.
Skillnaden mellan fattig och rik skulle finnas kvar och kan-
ske ännu mer etableras.
Klasskampen har ju alltid involverat kampen för jämställdhet
och mot rasism.
När dessa två grenar i motståndets träd sågas av blir kampen
mot systemet så mycket svårare.
Inte konstigt att rasifieringskvinnan och de två USA-korrespon-
denterna gemensamt säger att debatten I USA är så mycket mer
utvecklad. Ja, där är ju klasskampen helt satt på undantag.
med 14%(under pistolhot med 35%).
Avpixlat ylar ständigt om våldtäkter och gruppvåldtäkter
som de anser vara orsakat av massinvandringen.
skriver att brotten minskar i hela västvärlden.
Ett av få brott som man helt kan säkerställa är mord. I
princip alla mord blir ju anmälda och utredda. Där är
statistiken helt solklar. Morden minskar.
Larsson tar upp en rad försök till att förklara minskningen
men det enda man kan säga är att vi inte kan säga varför.
som i filmen skulle vi inte behöva några ideologier.
Filmen handlar om att jorden tagits över av ödlor som
tagit människoskepnad men att människan inte kan se
detta. Man måste ha sårskilda glasögon för att skilja
ödlorna från människan. Samma glasögon avslöjar också
vad reklamen eller pengarna egentligen talat om för oss.
Det står egentligen att vi skall lyda, underordna oss och
det står allt annat än vad vi ser.
Makten ljuger alltså alltid och duperar oss.
Det är vad vi har ideologi till.
Jag undrar hur vi skall ställa oss till den ideologi som inte
är maktens?
Antagligen menar Zizek att om vi såg allt som det var skulle
behovet av ideologi försvinna.
Det tycks som en omöjlighet.
Det finns inte mycket i vår tillvaro som människan tolkar lika.
Därför ropar vi ständigt efter tolkare åt oss.
2 till 1,6 miljoner år sedan då människan började att tillaga sin
mat. Det innebar att man inte behövde slösa tid på att tugga mat-
en och att man kunde tillaga mat som inte gick att äta rå. Vi spar-
ade energi. Man kunde lägga mer tid på social samvaro och mindre
på det eviga samlandet.
Min egen favoritteori, den om vattenapan, behöver inte stå i motsats
till den om matlagningens betydelse. Tvärsom kan de förenas.
I dessa tider när vissa hävdar med bestämdhet att den ekologiska vägen
är den enda att gå bör man kanske hålla ena foten på jorden. Bland de som
propagerar för det ekologiska finns den suspekta antroposofiska rörelsen
som baseras på Rudolph Steiner minst sagt snurriga läror. Det är mycket
oxpiss som skall lagras under jord och året efter spridas på åkrarna och an-
dra allat annat än vetenskapliga metoder som hyllas där, för att inte prata
om deras kristna holistiska syn på världen som väl får räknas till ren vidskep-
else.
I tidningen SANS skriver Holger Kirschmann:
Man kan undra varför människor accepterar syntetiska ämnen i form
av läkemedel tillförs den egna kroppen men inte grödor som växer på
en åker
Sällan ser man nu för tiden hässjor eller heejser som man säger i Värmland.
I min barndom gick man man ur huse för att hjälpa till att få upp det slagna
gräset på hässjorna. Vanligtvis satte man upp fyra stolpar med tre rader
tvärgående slanor. Så la man upp höet på slanorna.
Alla var med. Vi barn gjorde vad vi kunde. Ofta handlade det om att krafsa
ihop det gräs som inte kommit med på hässjan.
Idag samlar man gräset direkt i ensilage.
Se bilden. Se husen.
Detta var det Redberget som jag växte upp i.
Fantastiska hus med funktionella gårdar. Vackra lägenheter med stuckaturer,
kakelugnar, smyckade dörr med glas. För att bara nämna några saker.
Men för byggherrarna i Göta Lejon och Rosen var det mer profit att riva allt
och bygga ny ren skit. En historisk skandal.
Redbergskolan där jag gick i sex år invigdes 1882. Det var en stora lokaler och högt i tak.
Den översta våningen till höger var en lägenhet som beboddes av vaktmästaren. På skol-
gården och slänten bakom skolan tillbringade jag en stor del av min barndom. Det var yt-
or som var en välsignelse för ett barn att upptäcka.
Varför byggde man så vackert och så stort för "vanliga" barn 1882?
Ånässkolan invigdes 1902. Där gick jag i 7an och 8an. Även här stora lokaler och högt i tak.
Den var vacker och utsmyckad. Det fanns en badavdelning med en pool. Vi barn som inte
hade bad hemma fick komma hit en gång i veckan för att saneras av brutala badtanter.
Varför byggde man detta för "vanliga" barn 1902.
Det tillhörande annexet som rymde tre gymnastiksalar var där jag helst var
Så 1918 byggde man Bagaregårdskolan som var ett nationalromantiskt mästerverk.
Det var nästan som att komma till ett sagohus när man kom hit. jag hade träslöjd och
textilslöjd här. Vad jag minns mest är vi låste in vår slöjdlärare i ett skåp när vi gick i 6an
och bara gick därifrån. Lite tjöt blev det av det. Vår textillärare hade som spunnet socker
på huvudet och vi kallade henne just det, spunnet socker. Vi tävlade om vem som kunde
fästa flest saker i hennes hår utan att hon märkte det.
Dessa tre skolor byggdes och togs i bruk när Sverige ännu var ett brutalt
klassamhälle. Kvinnor hade ännu inte fått rösträtt.
Ändå, man brydde sig mer om hur barnen skulle ha det i sina skolor än vad
man gör idag.
Hur kan det komma sig?
gör att människor omvänds till islam. Köttet
skulle alltså ha magiska krafter
Hur är det möjligt att man kan tro på något så
dumt?
Men om en lögn upprepas tillräckligt många
gånger blir det till slut en sanning för vissa.
I veckan sa en man som vanligtvis är förnuftig
att han inte förstod varför man stympade kvinn-
or av religiösa skäl. Han gav islam skulden.
det har ingenting med religion att göra. Det
stympas lika friskt i kristna länder som Eritrea
och Etiopen som i muslimska Somalia.
Om något är historiskt kulturellt betingat är det
könsstympning av flickor.
Men om en lögn upprepas tillräckligt många
gånger blir det till slut en sanning för vissa.
Gång på gång hör jag och läser och än värre
hör ja politiker säga att grekerna levt över sina
tillgångar. Grekerna?
Alla greker?
Aftonbladet hade i veckan en föredömlig helsida
om alla märkliga myter som existerar om den gre-
kiska ekonomin. Det mesta visade sig vara över-
drifter till rena lögner.
De som inget har i Grekland är ändå de som skall
betala. Som vanligt.
Vad värre är att man gör det till en fråga om folk
mot folk. I P1 idag: Jag tror inte att det svenska
folket vill betala för att det grekiska folket inte vill
göra rätt för sig( de sa inte folk utan skattebetalare
men resultatet blir ju detsamma).
Vi lever i en orolig tid. Då brukar man inte vara så noga
med vad som är sant och inte. Det handlar om att sam-
la opinioner för sin sak , oavsett om det nu är att tvinga
Grekland till ekonomiska stålbad för den vanlige greken
eller hetsa mot Islam eller att gå i krig i röven på USA
mot Ryssland(Natoanslutning).
I filmen Timmarna sitter mot slutet Laura Brown,
spelad av Julian Moore, och samtalar med sin
vän Clarissa, spelad av Meryl Streep, och berätt-
ar om sitt stora val i livet.
Laura hade tidigare i sitt liv bestämt sig för att när
hon väl fött sitt andra barn skulle hon lämna sin
familj. Så gjorde hon. Hon gjorde frukost, lämna-
de en lapp och åkte iväg. Hon for till Kanada och
fick jobb som bibliotikarie. Ångrade hon sig?
Laura tycker frågan är meningslös. Hon valde att
leva framför att dö. Att stanna hade varit att dö.
Hon förstod att ingen skulle förlåta henne.
Stilla säger hon detta. Kameran är mycket nära.
Ibland faller den på Clarissa som inget säger men
vi kan förstå hur hon tänker.
Det är en stark scen.
Det är film när den är som bäst.
Två bra skådespelare.
En bra och intressant ide.
En kamera.
En av historiens billigaste scener och en av de bästa.
I veckan var det ett frågeprogram på radio och
en kvinna bad nästan om ursäkt för sin fråga men
ställde den i alla fall: varför blir det krig?
Ja, det är verkligen en bra fråga.
Ta USA och dess allierades krig i Irak.
Tror någon att det handlade om en kamp för frihet,
demokrati och internationell rättvisa?
Trodde Bush och Blair och deras staber på detta?
Kan det ens vara möjligt att det trodde på det?
Den mest rimliga förklaringen är att det var en kamp
om oljan och om strategiska positioner i området och
globalt.
Det handlar alltså imperialism.
Men helt uppenbart går lögnen hem.
Men utan ett mediaflöde hade det varit omöjligt.
Propaganda har i alla tider varit avgörande för hur ett
krig skall beskrivas och vilket efterord det skall få.
Segrarna skriver historien.
Sällan eller aldrig beskrivs ett krigs orsaker som att
det handlar om tillgångar och makt.
Ändå är det ju det som det handlar om.
Ändå är inte alla krig onödiga.
Det finns krig som drivits av en längtan efter frihet, rättvisa
och ett bättre samhälle.
Det senare kan de flesta sympatisera med.
Det är också orsaken till att propagandan fokuserar på just
de orden.
Men tror verkligen svenska politiker på detta?
Innerst inne tror de på det?
Nu är det igång.
Tour de France har startat och idag körs den tredje etappen.
Loppet kördes för första gången 1903 och är cyklingens stora
lopp.
Det är en fascinerande kamp mot kroppens funktioner.
21 dagar med tuffa lopp med bara två vilodagar.
Just som jag skriver sker en vurpa. I 50km/h faller en cykel och
drar med sig ett tjugotal cyklister. Det är som att se en bomb bris-
era. Flera ligger utslagna. En har slitit av huden på en stor del av
kroppen. Ledningen för loppet neutraliserar loppet. Det innebär att
man stannat upp för att avvakta för att de som vurpat skall ha chan-
sen att ta upp loppet igen. Team Sky vill köra och blir utskällda av
andra cyklister. Loppet stannas till slut och skall startas om.
Som sagt det är fascinerande och farlig sport.
I inslag intervjuas gamla hjältar som Eddy Merckx och Bernard Hinault.
Greg Lemond jobbar för ett TV-bolag.
Årets upplaga är en av de mer ovissa.
Förra årets segrare Nibali har redan tappat till två andra favorittippade
Froom och Contador. Quintara den fjärde som kan vinna i år och också
tappat på de två.
Dessa fyra är det som det handlar.
Möjligheten att vinna bestäms av hur bra lag de har runt sig.
En helt vanlig etapp denna tredje har förvandlats till high drama.
Flera cyklister och stall är förbannade för att loppet neutraliseras.
Förra året vurpade Froom och då stannades inte loppet.
Touren är inte huggen i sten.
Det skall varje dag fattas en massa beslut.
En del är inte så bra.
Jag har Jakobsens framför mig och bläddrar i den under tiden
jag kollar dagens etapp. Över hundra års historia och hur många
berättelser som helst.
I AB har man en serie som heter Döda klassiker. Det
road av Jack Kerouac. Den är från 1957 och har sed-
an den kommit ut hyllats i vida kretsar. Men för vad?
Det är då mycket mer spännande att läsa Tom Wolfes
Trippen som handlar om gänget Merry Pranksters som
leddes av Ken Kesey(han som skrev Gökboet)och där
en av medlemmarna Casady finns med i On the road.
skriver att hon läst den två gånger och inte ser det minsta storhet i denna
tegelsten. Jag delar hennes syn. Många gånger har jag gett mig fan på att
jag skall ta mig igenom skiten, men misslyckats varje gång. Det är så tråk-
igt.
Nu hoppas jag att man kommer att skriva om Gustav Flaubert och Madame
Bovary för det är också ett stycke skit som av någon outgrundlig anledning
blivit klassiskt. Jean Paul Sartre var så upprörd över Flaubert att han skrev
flera volymer, sammanlagt över 2000 sidor, om dennes uselhet.
J D Salinger Catcher in the rye kan ju också tas med. Hur denna lillla pojk-
strecksroman kunnat ernå generationsromanklassisk status är för mig obe-
gripligt. Det är ju bara massa ord utan större innehåll.
Major Björklund har fullständigt tappat kontrollen och
förvandlats till en frustande krigsgalning.
När jag började det här talet kunde två plan startat i
Ryssland och nu arton minuter in i talet hade de varit
över oss. Låt oss inte glömma det!
Vad!
Varför skulle de göra det?
Skall Sverige ge upp sitt nationella oberoende bör det
ju kosta lite mer än så.EU sviktar med Greklandskrisen
och USA kommer självklart att komma med vapen om
krisen skulle bli djupare. Även om inte Ryssland direkt
hotar annat än det som finns i deras gränsområden vil-
ket är det minsta man kan säga om EU och USA så kom-
mer de sistnämnda att med propaganda få det att se
så ut.
Det är ändå märkligt att det svenska borgerskapet är så
kåta på att få ett krig.
Vad finns det i detta för dem?
Det borde inte vara så svårt.
Det vore inte vara mer legitimt att prata om muslimernas
eller invandrarnas negativa inverkan på den svenska eko-
nomin än att diskutera hur judarna styr samhället via sitt
ägande.
Det förra pratas det om hela tiden.
Det senare är helt riktigt tabu och klassas som antisemitism.
Den som söker finner.
Vill man hitta muslimer som är kriminella kommer man att hitta det.
Vill man hitta romer som tigger kommer man att hitta det.
Men att göra dessa grupper till just kriminella och tiggare är ju ren
rasism. Hur kan det vara något annat?
Sedan vi i det här landet haft någon form av debatt om frågor i sam-
hället har ju grupper sökt vrida debatten till sin egen fördel.
I 1800-talets Sverige förklarades de stora skillnaderna med att de rika
var moraliskt och ibland även genetiskt högtstående och därför skulle
ha mer resurser än den stora majoriteten vilken var omoralisk och ibland
även genetiskt undermålig.
Med folkrörelserna och socialdemokratin styrdes debatten mer in på mer
strukturella orsakssamband. Jämlikhet ansågs föda ett bättre samhälle.
Jämlikhet krävde utjämning av resurser och att de som stadd vid liten
kassa skulle stödjas till ett bättre liv.
Med liberalismens seger har vi fått märkliga strömningar som pratar om
nation och kultur som verkligen andas samma luft som en gång Musso-
lini och Hitler (minus antisemtismen, men där kan ju muslimen fylla judens
plats).
Vad skulle förändras för de sämst ställda som vi stoppade invandringen?
Skulle de som äger helt plötsligt släppa ifråns ig massa tillgångar som på
något sätt skulle frigöras?
Tror någon på det?
Varför hade vi socialhjälp med astronomiska siffror till bankerna under de
två stora bankkriserna?
Varför har i princip alla ekonomiska reformer de senaste 30 åren gynnat
de redan rika?
Jag pratar med en bonde i Gärdsjö i Värmland. Jag har
känt honom sedan jag var liten pojk och lekte dräng på
hans gård. En mer ödmjuk man får man leta efter. Inte en
enda gång under alla år jag sprang på hans gård höjde
han rösten eller tillrättavisade mig. En av få under min upp-
växt.
Vi pratar om varg. Han berättar att de knappt finns någon
älg kvar i området. Älgjakt blir det inte tal om till hösten.
Han berättar om hur han i vintras hörde hur vargen slog
en älg och hur han lyssnade till dödsskriken i tjugo minut-
er. Vargen biter och sedan väntar den på att offret skall
förblöda. Flera gånger har han följt vargspår i närheten av
hans kor och tjurar som är frigående året om. En ko var
biten och gick in i ladan för att där dö. De andra djuren
vägrade gå in. Vargen och döden, menade bonden.
Jag kommer mig inte för att argumentera för hur bra det
är med varg i Sverige.
Vem är jag att göra det?
I staden råkar man aldrig på varg.
Jag har inga djur som behöver skyddas.
Vem driver hårdast frågan om hur bra det är med varg i
den svenska naturen?
Fjärde delen av Guillous serie om Sverige på 1900-talet
"Att inte vilja se" är läsvärd men inte så mycket mer. Jag
är trött på hans långa utläggningar om mat och dryck och
inte minst det här med ordnar hit och dit.
Däremot är huvudpersonens tyskhet intressant. Han ser
inte nazister utan det tyska. Hans bror Oscar som stridit
mot engelsmännen i Afrika berättar om hur usla engelsmän-
nen är. Tyskland står för modernitet och kultur.
Han upprörs över de totalt meningslösa bombraiderna över
Hamburg och Dresden, som idag hade kallats brutal terror
och massmord på civilbefolkning. Men det är segrarna som
skriver historien.
Den svenska samtiden då skrev inte om detta. De skrev inte
heller om Stalins massmord i Ukraina och Polen. När Stalin
blev bundsförvant till England och USA gick det inte an att
kritisera. Kritiken mot Stalin sköt fart några år efter kriget,då
när den nya världsordningen skulle formas.
Guillou skriver intriger och historier som få andra. Han borde
hålla sig till det. Om han vill bli historiker kan han väl ta sig
den formen istället för att skriva roman.
Jag skulle också gärna slippa Guillous textrader om kärlek.
De är nästan alltid bara platta, förutsägbara och driver verk-
ligen inte på berättelsen
För många år sedan åkte Janne Josefsson med 5ans
spårvagn från Torp till Biskopsgården och visade hur
det nya klasssamhället tog form.
Jag åker från infarten till från stora vägen in mot riktning
Gårdsjö. Det är ca 2 km. På vägen ser jag hus. Det är
Oscar där fram, Hugi i dalen, Sigurd på Kortrusåsen, det
Adam på Bostället, det är Folke på fall(på värmländska
drar man på l-en i all oändlighet), Ragnar på Lervik, Rickard
på höjden, Per på trakten, Jonh i Sätra(min far), Karl på
Udden och sedan kommer fram till de stora herrgårdarna
som idag ägs av en norsk filmproducent och en ättling
till familjer Köhler som ägt allt runt vägen jag cyklat fram
i decennier.
Förfäderna till de ovan var statare eller torpare.
För statarna var verkligheten att de ägdes av godsägaren.
Det var i princip som slavar.
För torparna var det så att de arrenderade sina gårdar och
som en del av sin betalning var de tvunga att utföra dagsver-
ken på godset.
1945 avskaffades statarsystemet.
Då köpte de jag ovan skrivet om sina torp eller sin statarlänga.
Jag tror att det vid denna tid också blev så att ställena de köpte
blev en del till sina namn.
Jag tänker på det när stollar säger att Sveriges kris beror på in-
vandringen. När Sverige var djupt odemokratiskt och ett klass-
samhälle som verkligen skiljde folk åt, då fanns knappt en invand-
rare. Det var den genuint giriga överheten som inte ville demokrati
och som inte ville jämlikhet.
Idag har vi ett klasssamhälle som i skillnader mellan hög och låg
är som under statartiden.
Vad som sänkte statarhanteringen i Sverige var att folk började och
etablerade folkrörelser.
Vad som drev fram modernismen i Sverige var att folk hittade upp
till maktpositioner där de kunde fördela landets rikedomar.
Så vad vi i första hand behöver är en renässans för de breda folk-
rörelserna. Vi behöver skola folk i vad ett samhälle är, hur det fung-
erar och hur man skall göra för att förändra det.
Det handlar då om att analysera hur ett smahälle är organsierat.
Vem äger vad och vilket inflytande detta ägande egentligen har.
Det handlar om att göra en klassanalys där man grundligt reder
ut vem som gör vad och för vem och vilka som ständigt hamnar
utanför när besluten tas.